«سراب مورت» عرصه آبی زیبای گیلانغرب

«سراب مورت» عرصه آبی زیبای گیلانغرب ناصر بهزادفر- سراب مورت در ۵ کیلومتری شرق شهرستان گیلانغرب در استان کرمانشاه و در حاشیه‌ روستای سراب واقع شده است. سرآب جایی است که آب از چشمه‌ساران نزدیک به هم می‌جوشد و تشکیل رودی بزرگ می‌دهد. سرآب آبی جوشان و جاری است که جریان آب هم می‌تواند درونی […]

«سراب مورت» عرصه آبی زیبای گیلانغرب

ناصر بهزادفر- سراب مورت در ۵ کیلومتری شرق شهرستان گیلانغرب در استان کرمانشاه و در حاشیه‌ روستای سراب واقع شده است.

سرآب جایی است که آب از چشمه‌ساران نزدیک به هم می‌جوشد و تشکیل رودی بزرگ می‌دهد. سرآب آبی جوشان و جاری است که جریان آب هم می‌تواند درونی یا زیرزمینی باشد و هم می‌تواند بیرونی یا در روی زمین جریان داشته باشد. جریان آب در زیرخاک، سنگ و صخره‌ها باعث پاکی و تصفیه آب از هر آلودگی به ویژه املاح می‌گردد. آب‌های سرآب‌‌ها در روی زمین در ردیف پاک‌‌ترین و سالم‌‌ترین آب‌های شیرین هستند.

 نام سراب مورت (مورد) برگرفته از سراب خروشان و بوته‌های مورتی است که اطراف این محوطه‌ تاریخی روییده‌اند. به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل شکل‌گیری این محوطه در منطقه، وجود بوته‌های مورت و همین سراب بوده است. واژه مورت از کلمه یونانی به معنی رشد و نمو گرفته شده است که در طب سنتی کاربرد اساسی داشته است و از قدیم‌الایام مورد شناسایی ایرانیان بوده است. مورت نزد زرتشتیان اهمیت و تقدسی خاص داشته است، به‌طوری که این گیاه را نماد اهورامزدا دانسته‌اند. زرتشیان باستان از ریشه درختچه مورد به علت مقدس بودن آن در روشن نمودن آتشکده‌ها استفاده می‌شده است. در ضلع جنوبی بوته‌های مورت سراب گیلانغرب آثار یک آتشکده هنوز پابر جا است. سراب مورت به همراه بوته‌های مقدس مورت زیبایی و لطافت چشم‌نوازی به این منطقه بخشیده است. سراب مورت گیلانغرب یکی از نقاط دیدنی شهرستان و همچنین استان کرمانشاه می‌باشد که وجود چشمه‌های آب و درختچه‌های گیاه نایاب دارویی مورت سبز آن را به عنوان یکی از تفریح‌گاه‌های استان تبدیل نموده است.

مسیر دسترسی

از کرمانشاه و ایلام می‌توان به گیلانغرب دسترسی پیدا کرد. سراب مورت در ۵ کیلومتری شرق شهرستان گیلانغرب و در حاشیه‌ روستای سراب قرار دارد.

منابع:

سیری در ایران

 

ویکی پدیا