آبشار «خور» هدیه‌ای از طبیعت البرز مرکزی

آبشار «خور» هدیه‌ای از طبیعت البرز مرکزی ناصر بهزادفر- آبشار خور در ابتدای جاده چالوس، نرسیده به سد کرج قرار دارد. واژه خور مخفف خورشید است. آبشار خور در حدود ۶۰ متر ارتفاع دارد و با قرار گرفتن در ارتفاع ۲۸۰۰ متری در دامنه غربی قله گندم چال که دارای ۳۶۰۰ متر ارتفاع از سطح […]

آبشار «خور» هدیه‌ای از طبیعت البرز مرکزی

ناصر بهزادفر- آبشار خور در ابتدای جاده چالوس، نرسیده به سد کرج قرار دارد.

واژه خور مخفف خورشید است.

آبشار خور در حدود ۶۰ متر ارتفاع دارد و با قرار گرفتن در ارتفاع ۲۸۰۰ متری در دامنه غربی قله گندم چال که دارای ۳۶۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا است یکی از مناطق مرتفع البرز مرکزی می‌باشد و دارای طبیعت منحصر به فرد از نظر منطقه‌ای است که در تابستان دارای هوای خنک و عاری از رطوبت و مناطق دیدنی همچون قله‌ها و دره‌های سرسبز و پیچ در پیچ و باغ‌های زیبا را است.

 در فصل بهار گونه‌های گیاهی وحشی مانند والک، کنگر، ریواس، آویشن و قارچ به فراوانی یافت می‌شود. با توجه به داشتن آب و هوای کوهستانی جانورانی مانند قوچ، میش، کل، بز، گرگ، شغال، روباه و پلنگ معروف آسیایی و پرندگانی از نوع کبک، مرغ کوهی، عقاب، شاهین، جغد، قناری، بلبل، شانه به‌سر و دارکوب و غیره یافت می‌شود.

مسیر دسترسی

دسترسی به این روستا از جاده کرج – چالوس می‌باشد. حدود کیلومتر ۲۰ جاده کرج – چالوس و قبل از تأسیسات سد کرج (امیرکبیر)، تابلو خوزنکلا در سمت راست دیده می‌شود که پس از ورود به این جاده آسفالته پیچ در پیچ کوهستانی با دنبال کردن تابلو «پیست اسکی خور» حدود ۱۰ کیلومتر بالاتر به روستای خور خواهیم رسید.

قبل از روستا جاده پاکوب باریک مجاور دفتر مدیریت پیست اسکی که از کنار نهر آب میگذرد را باید در پیش گرفت.

برای رسیدن به آبشار حدود یک ساعت باید در جاده پاکوب که گفته شد، پیاده‌روی کنید. بیش‌تر مسیر تا پای دره و نزدیک آبشار، بدون شیب و هموار می‌باشد. در انتها دو آبشار با فاصله از هم قرار دارند که آبشار اصلی پرآب‌تر بوده و در سمت راست قرار دارد. این دو آبشار با یک تپه از هم جدا شده‌اند که پای هرکدامشان بایستید آن یکی قابل مشاهده نخواهد بود. جاده پاکوب روستا تا آبشار بسیار سرسبز و پوشیده از درختان آلوچه و آلبالو می‌باشد که خصوصاً در فصل بهار هر رهگذری را به وجد می‌آورد.

منابع:

پایگاه تخصصی گردشگری ایران

سیری در ایران

سایت کوهنوردی ..نشاط زندگی

 

kohnavardan.blogfa.com