تالاب «جیران‌گلی» مأمنی برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر

تالاب «جیران‌گلی» مأمنی برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر ناصر بهزادفر- این تالاب در ۲۰ کیلومتری جنوب‌شرقی مشگین شهر قرار دارد. تالاب جیران گلی تالاب کوچکی است که در زیستگاه شیروان دره سی در استان اردبیل واقع است. شیروان دره سی بخشی از دامنه‌های کوه سبلان با دره‌های عمیق است که به لحاظ زیست‌محیطی حایز اهمیت است. […]

تالاب «جیران‌گلی» مأمنی برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر

ناصر بهزادفر- این تالاب در ۲۰ کیلومتری جنوب‌شرقی مشگین شهر قرار دارد.

تالاب جیران گلی تالاب کوچکی است که در زیستگاه شیروان دره سی در استان اردبیل واقع است. شیروان دره سی بخشی از دامنه‌های کوه سبلان با دره‌های عمیق است که به لحاظ زیست‌محیطی حایز اهمیت است. ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۰۰ متر است. شیروان دره سی دره‌ای عمیق و عریض است که بریدگی‌های دیواره‌های صخره‌ای، چشم‌انداز ویژه‌ای به این منطقه بخشیده است و سنگ‌ها در آن به صورت تندیس‌هایی دیده می‌شوند که به نظر می‌رسد هرکدام به دست هنرمندی با ذوق تراشیده شده است. این دره، از قسمت جنوب به دامنه شمالی سبلان (هرم) از شرق به جاده لاهرود – شابیل، از غرب به هوشنگ میدانی و از شمال به زمین‌های روستای قلچقلو منتهی می‌شود.

این تالاب مأمن و مأوای مناسبی برای زمستان‌گذرانی تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به شمار می‌رود. این تالاب محل زیستگاه پرندگانی همچون چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری، اردک ارده‌ای و اردک سرسبز است. این تالاب هر ساله پذیرای پرندگان مهاجر از مناطق آسیای میانه، قفقاز و سیبری است که در ماه‌های سرد به این منطقه مهاجرت می‌کنند. همچنین این منطقه زیستگاه و محل زندگی دائمی وحوش متعددی چون خوک، روباه، گرگ، قوچ، میش ارمنی، خرس قهوه‌ای، کبک و قمری است. پوشش گیاهی در حاشیه تالاب نی، گیاهان مرتعی و گیاهان علفی است.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به این تالاب می‌توان با حرکت در جاده مشگین شهر به لاهرود رسید و با استفاده از راهنمایی محلی در مسیر آبشار قرار گرفت.

منابع:

 

دیدنی‌های ایران، بزنیم بیرون، نگاه، سیری در ایران، ذاکر