آبشار پیرسقا، پدیده‌ای زیبا از طبیعت قره‌آغاج

آبشار پیرسقا، پدیده‌ای زیبا از طبیعت قره‌آغاج ناصربهزادفر- آبشار پیرسقا قره‌آغاج در منطقه چاراویماق در ۱۸۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز واقع شده است. ارتفاع این آبشار در حدود ۱۰ متر است. آبشار در نزدیکی روستای پیرسقا قرار دارد. روستای پیرسقا در ناحیه کوهستانی این تبریز قرار دارد. اکثر زمین‌ها و کوه‌های منطقه برفگیر بوده و […]

آبشار پیرسقا، پدیده‌ای زیبا از طبیعت قره‌آغاج

ناصربهزادفر- آبشار پیرسقا قره‌آغاج در منطقه چاراویماق در ۱۸۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز واقع شده است.

ارتفاع این آبشار در حدود ۱۰ متر است. آبشار در نزدیکی روستای پیرسقا قرار دارد. روستای پیرسقا در ناحیه کوهستانی این تبریز قرار دارد. اکثر زمین‌ها و کوه‌های منطقه برفگیر بوده و تا نیمه‌های بهار نیز دارای برف می‌باشند.

در منطقه پیرسقا چشمه‌ای اسرار آمیز وجود دارد که کمی بالاتر از روستا در دل صخره بزرگی قرار دارد. مردمان ترک «پیر» را جایی گویند که مشخصه بی‌نظیر طبیعی بوده و به آن اعتقاد معنوی داشته و از آن انتظار شفا و برآوردن خواسته خود را داشته‌اند برای زیارت به چنین مکان‌هایی رفته و قربانی می‌کردند و… به عبارتی «پیر» همان «اوجاق» می‌باشد، منتها «پیر» را برای عجایب طبیعی و مکانی به‌کار می‌برند.

در قسمت بالا دست چشمه پیرسقا (این چشمه یکی از عجایب طبیعت) رودخانه‌اى از شاخه‌هاى «آیدوغموش» جریان دارد که در مسیر خود آبشارى بسیار زیبا و مرتفع را پدید آورده است. این آبشار در بالا دست (سمت غرب) چشمه بر روی رودخانه دره‌پیر واقع شده است. طرفین آبشار را صخره‌های مرتفع کارستی با ارتفاع چند صد متر احاطه کرده و یک پدیده طبیعی بسیار جالب و چشم‌نوازی ایجاد کرده است.

 در فصول بهار (اردیبهشت و خرداد) که رودخانه پر آب می‌شود ریزش آب از ارتفاع و پخش شدن آن به حالت پودر در مابین کوه‌ها پدیده دیدنی منحصر به فرد را ایجاد می‌کند.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به این آبشار می‌توان از جنوب شرقی تبریز به سوی قره‌آغاج حرکت کرد. از این شهر به طرف روستای پیرسقا ما را به نزدیکی آبشار می‌رساند.

منبع:

سایت کویر‌ها و بیابان‌های ایران