تنگه «عالی محمد» پدیده زیبای زمین‌شناسى قشم

تنگه «عالی محمد» پدیده زیبای زمین‌شناسى قشم ناصر بهزادفر- تنگه عالی محمد در غرب جزیره قشم قرار دارد. این تنگه در نزدیکی تنگه چاهکو، پدیده زمین‌شناسى دیگر قشم واقع است. تنگه عالی محمد به سبب وجود نماهای زیبایى که در دیواره‌هاى این تنگه به وجود آورده و همچنین به دلیل «نمایان» بودن آب در بخش‌هایى […]

تنگه «عالی محمد» پدیده زیبای زمین‌شناسى قشم

ناصر بهزادفر- تنگه عالی محمد در غرب جزیره قشم قرار دارد. این تنگه در نزدیکی تنگه چاهکو، پدیده زمین‌شناسى دیگر قشم واقع است.

تنگه عالی محمد به سبب وجود نماهای زیبایى که در دیواره‌هاى این تنگه به وجود آورده و همچنین به دلیل «نمایان» بودن آب در بخش‌هایى از تنگه بسی جذاب است.

این تنگه در بخش غربى جزیره در جنوب روستاى چاهو شرقى واقع شده و امتداد کلى شمالى جنوبى دارد. ورودى شمالى تنگه آدر ابتدا فراخ و پرعرض است ولى پس از طى چند ۱۰ متر به سرعت تنگ و بسیار باریک مى‌شود.

وجود گیاهان فراوان و درختان نسبتاً سالمند نشان‌دهنده وجود میزان آب کافى در بستر تنگه است.

حفره‌ها و شیارهاى فراوانى در دیواره‌ تنگه‌ها مشاهده مى‌شوند که شکل‌هاى نیم‌کروى، قاشقى و طاقچه‌اى دارند و عناصر اصلى زیبایى این تنگه محسوب مى‌شوند.

وجود رس‌رس و مارن در این لایه‌ها و از بین رفتن آنها در اثر فرسایش، شکل‌هاى کروى و قاشقى را بر دیواره‌ها پدید آورده است.

در اواسط تنگه مسیر حرکت بسیار دشوار و تنگ مى‌شود و دیواره‌ها کاملاً به هم نزدیک مى‌شوند به ترتیبى که در برخى نقاط با استفاده از دست باید خود را کمى از کف تنگه بالاتر کشیده و عبور کرد. در این نقاط، بلندى دیواره‌هاى پیرامون و تنگ و تاریک بودن مسیر حالتى هیجان‌انگیز را در بیننده و بازدیدکننده پدید مى‌آورد .

تنگ عالى در انتها به دیواره‌هاى شمال‌شرقى گنبدنمکى نمکدان ختم مى‌شود و مسیر از این‌جا تا ساحل جنوبى کاملاً متفاوت بوده و جلوه‌هاى خاص حاصل از برونزد گنبدنمکى قابل مشاهده است. در دیواره‌هاى تنگه شاهد درزهاى کوچک و بزرگ متعدد و همچنین چندین گسل عرضى هستیم که به احتمال بسیار زیاد حاصل جنبش‌هاى گنبدنمکى است که در نزدیک آن قرار دارد.

مسیر دسترسی

این تنگه از طریق جاده‌غربی جزیره قشم قابل دسترسی است

ورودى شمالى تنگه از طریق روستاى چاهوى شرقى، در حدود دو کیلومترى ساحل شمالى قرار دارد.

 

منبع: سیری در ایران