دشت جان ستان یا دشت جانستون تهران ییلاقی زیبا

دشت جان ستان یا دشت جانستون تهران ییلاقی زیبا ناصر بهزادفر- دشت جانستون در شمال‌شرقی تهران و در منطقه فشم قرار دارد. ارتفاع این دشت در حدود۲۲۰۰-۲۰۰۰ متر از سطح دریا و کوه‌های آن دارای پوشش گیاهی بسیار غنی است. در مورد علت انتخاب این نام برای دشت و قله مشرف گفته می‌شود اولین صعودکننده […]

دشت جان ستان یا دشت جانستون تهران ییلاقی زیبا

ناصر بهزادفر- دشت جانستون در شمال‌شرقی تهران و در منطقه فشم قرار دارد.

ارتفاع این دشت در حدود۲۲۰۰-۲۰۰۰ متر از سطح دریا و کوه‌های آن دارای پوشش گیاهی بسیار غنی است.

در مورد علت انتخاب این نام برای دشت و قله مشرف گفته می‌شود اولین صعودکننده به قله جانستون یک تبعه خارجی به نام «John Stone» بوده است و روایتی دیگر سخت بودن صعود این قله و وجود صخره‌های سنگی در اطراف آن را دلیل انتخاب این نام می‌داند و آن را به جان‌ستان تعبیر می‌کند.

دشت جانستون منطقه‌ای است با آب و هوای سرد و ییلاقی که با داشتن کوه‌های بلندی چون سپیدچشمه، چهل‌چشمه و آبشارهای بلند سیاه بند لارگ و بندبن، همه ساله گروه گردشگران را به سوی خود می‌کشاند. دشتی زیبا با مناظری دل‌انگیز که کوهنوردان بیش‌تر از این نقطه برای فتح قله جانستون حرکت می‌کنند.

دشت جانستون با چشم‌اندازی وسیع بسیار زیبا و سرسبز است.

در این منطقه رودخانه کلارود به طول ۷ کیلومتر که از کوه‌های جانستان و خرسنگ سرچشمه می‌گیرد، یکی از سرشاخه‌های رودخانه جاجرود به شمار می‌آید، جاری است. بارش برف و باران کافی مراتع سرسبزی در این سامان به وجود آورده و رویش انواع درختچه‌ها، گل‌ها، بوته‌ها، محل را به زیستگاه مناسبی برای پرندگان و دیگر جانوران تبدیل کرده است. رویش انواع گیاهان خوراکی و دارویی محل حایز اهمیت زیادی است.

فصل بهار و تابستان بهترین زمان حضور در این دشت دل‌انگیز است

مسیر دسترسی

بعد از حرکت از تهران و رسیدن به فشم، مسیر دهکده آبنیک را در پیش می‌گیریم.

با پیاده‌روی در دره آبنیک، عبور از رودخانه و طی کردن مسیری صخره‌ای که شیب نسبتاً تندی دارد، بعد از حدود یک تا یک و نیم ساعت به دشت جانستون می‌رسید. جانِستان (در شمال تنگ آبنیک قرار دارد).

منابع

سیری در ایران

 

koohestan-n.persianblog.ir