کویر ابرقو، جاذبه‌ای زیبا از استان یزد

کویر ابرقو، جاذبه‌ای زیبا از استان یزد ناصر بهزادفر- کویر ابرکوه (ابرقو) در ۲۰ کیلومتری شرق شهرستان ابرقو در استان یزد قرار دارد. کویر ابرقو یکى از معروف‌‌ترین مناطق کویرى کشور محسوب مى‌شود. این کویر به شکل دایره بین دو رشته‌کوه قرار گرفته و به فاصله کمى از آن کویر تاغستان (طاقستان) واقع شده است. […]

کویر ابرقو، جاذبه‌ای زیبا از استان یزد

ناصر بهزادفر- کویر ابرکوه (ابرقو) در ۲۰ کیلومتری شرق شهرستان ابرقو در استان یزد قرار دارد.

کویر ابرقو یکى از معروف‌‌ترین مناطق کویرى کشور محسوب مى‌شود. این کویر به شکل دایره بین دو رشته‌کوه قرار گرفته و به فاصله کمى از آن کویر تاغستان (طاقستان) واقع شده است.

این کویر از غرب به کوه گینه علی، از جنوب‌غربی به کوه‌های پوزه سیاه و حوض سفید، از جنوب به کفه بدر شیراز، از شرق به کوه چاه زرد و از شمال به جاده ابرکوه‌ـ تفت محدود می‌شود.

منبع آبی کویر ابرکوه از دو رودخانه موجود در حاشیه شمال‌غربی و رودخانه‌های دیگری که از حاشیه جنوب‌شرقی وارد کویر می‌شوند، است. قسمت اعظم این کویر را نمکزار با فرورفتگی‌های پراکنده فرا گرفته است. خاک‌های رسی باد کرده قسمت اعظم بخش جنوبی شرقی را فرا گرفته و به صورت نوار کل نمکزار را در قسمت‌های دیگر در بر گرفته است. در حاشیه شمال غربی در حد فاصل خاک‌های رسی و نمکزار باتلاق قرار دارد که به صورت نوار پهنی حاشیه شمال غربی کویر را می‌پوشاند.

یکی از دیدنی‌‌ترین جاذبه‌های کوی ابرکوه قله هرنان است. هرنان، نام قله عظیم سنگی است که از میان دشت صاف و هموار کویر ابرقو سر به فلک کشیده و یکی از زیبا‌ترین پدیده‌های کویری در ایران به شمار می‌رود.

فصل بهار بهترین زمان بازدید از این منطقه است.

مسیر دسترسی

راه‌های ورود به این منطقه از دو طریق، مسیر جاده ابرکوه به تفت و جاده خاکی مزرعه آخوند و دوم مسیر ابرکوه به مهرآباد و سپس جاده خاکی اسفندآباد است.

منابع:

سایت سیری در ایران

 

توریسم تراول