کویر دوشاخ، گستره‌ای از آرامش در شرق ایران

کویر دوشاخ، گستره‌ای از آرامش در شرق ایران ناصر بهزادفر- کویر دو شاخ یا کویر سبزوار در غرب شهر سبزوار قرار دارد. طول کویر در حدود ۱۰۰ کیلومتر و عرض آن ۴۰ کیلومتر است و کویر گستره‌ای شرقی غربی دارد. ارتفاع متوسط این منطقه ۸۰۰ متر از سطح آب‌های آزاد است. علت نامگذاری این کویر […]

کویر دوشاخ، گستره‌ای از آرامش در شرق ایران

ناصر بهزادفر- کویر دو شاخ یا کویر سبزوار در غرب شهر سبزوار قرار دارد.

طول کویر در حدود ۱۰۰ کیلومتر و عرض آن ۴۰ کیلومتر است و کویر گستره‌ای شرقی غربی دارد.

ارتفاع متوسط این منطقه ۸۰۰ متر از سطح آب‌های آزاد است.

علت نامگذاری این کویر به دو شاخ به دلیل شکل این کویر است که در سمت غرب و شرق مانند شاخ به سمت شمال باریک می‌شوند.

این کویر در شرق پارک ملی توران و غرب پناهگاه حیات وحش شیر احمد، در جنوب محور ارتباطی تهران مشهد قرار گرفته است. در شمال این منطقه رشته کوه گر قرار گرفته است. بیش‌تر سطح کویر توسط زمین‌های پف کرده نمکی و در قسمت شمالی توسط گنبدهای نمکی احاطه شده است.

از رودهای مهم که به این کویر می‌ریزند می‌توان به کال‌شور جاجرم که از سمت شمال‌غربی و کال‌شور سبزوار که از سمت شرق وارد این کویر می‌شوند، اشاره کرد.

منطقه کویر دو شاخ در مرکز و مناطق کویری آن فاقد پوشش گیاهی است و زمین کاملاً عریان است. اما در حاشیه نمکزار گیاهان شورپسند همچون اشنان و گز قابلیت رشد یافته‌اند. در نواحی ماسه‌ای و استپی حاشیه کویر می‌توان به گونه‌هایی مانند گون، اسفناج وحشی، تره تیزک، کاکوتی، فرفیون، گل گندم، شقایق کوهی، آنغوزه، زنبق صحرایی، ملیکا، خارشتر، کلاه میرحسن اشاره کرد.

حیات‌وحش منطقه شامل گرگ، شغال، روباه معمولی، کفتار، یوزپلنگ، کاراکال، پلنگ، گربه وحشی یا دشتی، جبیر، آهو، پازن، (زیرگونه ایرانی) قوچ وحشی و گورخر (زیرگونه ایرانی) است. هوبره، زاغ بور، بحری، دلیجه، کبک، تیهو، بلدرچین، عقاب دشتی، چاخ لق، کبوترچاهی، یاکریم، شاه بوف، سبزه قبا هندی، دم جنبانک ابلق، سنگ چشم دم‌سرخ و گنجشک معمولی از جمله پرندگان این منطقه هستند.

مسیر دسترسی

جاده‌ای خاکی از شهر مزینان به سمت جنوب از وسط این کویر عبور می‌کند. محور ارتباطی تهران مشهد از شمال غربی این کویر عبور می‌کند. همچنین مسیر ارتباطی داورزن، مزینان به روستای رضاآباد شاهرود از این منطقه عبور می‌کند.

منبع:

 

سایت کویر‌ها و بیابان‌های ایران