کویرحلوان، تلاقی ریگزار‌ها و کوه

کویرحلوان، تلاقی ریگزار‌ها و کوه ناصر بهزادفر-کویر حلوان در شمال‌غربی طبس و در استان خراسان‌جنوبی قرار دارد. حلوان نام روستایی در حاشیه‌شرقی این کویر است. پهنه این کویر پوشیده از ریگزار است و در نواحی شرقی و شمالی در حاشیه ریگزار باتلاق‌های نمکی و رسی کویر مرکزی و دریاچه نمک خور قرار دارند. شکل ریگزار […]

کویرحلوان، تلاقی ریگزار‌ها و کوه

ناصر بهزادفر-کویر حلوان در شمال‌غربی طبس و در استان خراسان‌جنوبی قرار دارد.

حلوان نام روستایی در حاشیه‌شرقی این کویر است.

پهنه این کویر پوشیده از ریگزار است و در نواحی شرقی و شمالی در حاشیه ریگزار باتلاق‌های نمکی و رسی کویر مرکزی و دریاچه نمک خور قرار دارند. شکل ریگزار شبیه مثلثی است که رأس آن در جهت شرق قرار دارد. فاصله شمال به جنوب ریگزار در بیش‌ترین حالت ۴۰ کیلومتر و فاصله شرق به غرب آن در نواحی مرکزی در حدود ۱۴ کیلومتر و در نواحی شمالی ۵ کیلومتر است. ریگزار گستره‌ای شمالی‌ جنوبی دارد و در مناطق جنوب شرقی آن با ارتفاعات عاشقان پیوند میخورد که این تلاقی کوه و ماسه مناظر بسیار زیبایی را پدید آورده است. در جنوب‌شرقی محل تلاقی کوه و ریگ دره‌ها و گذرگاه‌های زیبایی پدید آمده است که شاید در نوع خود در ایران کم‌نظیر باشد.

پوشش گیاهی منطقه بسیار غنی شامل گیاهان نواحی استپی و ماسه‌ای همچون قیچ، درمنه، تاغ، دم گاوی، بادام کوهی، اسکنبیل و در نواحی غربی حاشیه کویر مرکزی گیاهان نمک‌پسند شامل شور بیابانی، گز و اشنان قابل مشاهده هستند.

بخشی از پوشش جانوری منطقه عبارتند از: انواع مار و عقرب، شاهین، هوبره، کبک، چکاوک بیابانی و کاکلی، مگس‌گیر، زنبورخور، سارگپه بیابانی، عقاب طلایی، کرکس، گرگ، شغال، روباه شنی، گربه شنی، سمور سنگی، جرد، پا مسواکی، موش صحرایی، انواع آگاما و جکو

مسیردسترسی

دسترسی به این منطقه از چند مسیر ممکن است. جاده ارتباطی خور به طبس بعد از پایان چاله کویر و دریاچه نمک‌خور از جنوب این منطقه عبور می‌کند. همچنین از طریق همین محور قبل از سه‌راهی جعفرآباد چند آلونک سنگی قرار دارد که در صورت ورود به جاده خاکی آن، وارد شیار بین کوه و ریگ می‌گردد. همچنین بعد از سه‌راهی جعفرآباد به سمت طبس، جاده فرعی به سمت روستای حلوان و سپس جاده فرعی دیگری به سمت روستای خیرآباد به این ریگزار منتهی می‌شود.

منابع:

سایت کویر‌ها و بیابان‌های ایران

 

طبس‌نیوز