«دشتِ راق» رویایی سبز در دل طبیعت بکر کهگیلویه و بویراحمد

«دشتِ راق» رویایی سبز در دل طبیعت بکر کهگیلویه و بویراحمد ناصر بهزادفر- دشت راق در ۸۵کیلومتری دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. دشت راق با ۲۵۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا، بین دو کوه با نام‌های کوه باریک و کوه قوچی واقع شده است. دشت راق از شمال به دمه و میان […]

«دشتِ راق» رویایی سبز در دل طبیعت بکر کهگیلویه و بویراحمد

ناصر بهزادفر- دشت راق در ۸۵کیلومتری دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

دشت راق با ۲۵۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا، بین دو کوه با نام‌های کوه باریک و کوه قوچی واقع شده است. دشت راق از شمال به دمه و میان تنگان، از جنوب به دیلگان، ازشرق به چنار و از غرب به رودخانه سادات و دلی‌می ‌و کوه ساورز منتهی می‌شود.

دشت‌راق یکی از مناطق زیبا و رویایی است که با اقلیمی سردسیری با مساحتی بالغ بر ۵۰ هزار هکتار و پوشش گیاهی متنوع همچون جاشیر، چویل، لاله واژگون، چوک، خرکول، بیلهر، قارچ، ارزن، گینه شلال، بیشک، شهن قرار دارد.

این زیبایی مثال‌زدنی بیش از هر چیز مرهون پوشش متراکم گیاه جاشیر است که گیاه غالب این منطقه بوده و در فصل اردیبهشت و خرداد مانند فرشی سبز بر گستره دشت راق کشیده می‌شود.

وجود انبوه گیاه جاشیر به عنوان گیاه غالب این منطقه و لاله‌های واژگونی که در گوشه و کنار این دشت قد کشیده‌اند زیبایی دوچندانی به این منطقه داده است.

دشت‌راق از معدود مناطقی است که از گزند جاده‌های کوچک و بزرگ در امان مانده و همین موضوع باعث شده طبیعت این دشت زیبا و رویایی بکر بماند.

وجود چشمه‌ساران خنک و فراوانی چون چشمه سیب، چشمه وهل، چشمه چرنگی و ده‌ها چشمه دیگر از جاذبه‌های دیگر این منطقه بکر و دست نخورده است.

فصل بهار از بهترین اوقات سفر به این منطقه زیبا است.

مسیر دسترسی

جاده یاسوج به بابا میدان، خروجی جاده پشتکوه، ادامه مسیر به دشت راق

منابع:

خبرگزاری دانا

 

سفر گردی