آبشار زیبا و صخره‌ای تنگ مو

آبشار زیبا و صخره‌ای تنگ مو ناصربهزادفر- آبشار تنگ مو در ۸۰ کیلومتری شرق دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. این آبشار که در میان بومیان منطقه سادات امامزاده‌علی به سرتوفال نیز مشهور است از نوع آبشار تنگ‌راه و صخره‌ای است که در تنگه‌ای زیبا و باشکوه به نام تنگ مو قرار دارد. […]

آبشار زیبا و صخره‌ای تنگ مو

ناصربهزادفر- آبشار تنگ مو در ۸۰ کیلومتری شرق دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

این آبشار که در میان بومیان منطقه سادات امامزاده‌علی به سرتوفال نیز مشهور است از نوع آبشار تنگ‌راه و صخره‌ای است که در تنگه‌ای زیبا و باشکوه به نام تنگ مو قرار دارد.

سرچشمه آب این آبشار از چشمه‌سارهای منطقه دشت راق و به ویژه چشمه چرنگی دشت راق است که پس از طی مسافت دو کیلومتری از صخره با ارتفاع ۳۰ متر به پایین می‌ریزند و آبشار زیبای تنگ مو را به‌وجود می‌آورند.

این آبشار در ابتدای سقوط پس از گذر از آبراهی به عرض یک متر در فاصله ۱۰ متری به صخره‌ای برخورد می‌کند و پس از آن نیز با فرودی دیگر بر روی چند تخته سنگ بزرگ به حوضچه‌ای کوچک می‌ریزد.

پوشش گیاهی متنوع، درختان سرسبز و نیز گیاهان معطر و دارویی در اطراف این آبشار بر جذابیت و زیبایی این آبشار افزوده است.

یکی دیگر از زیبایی‌های خاص این آبشار وجود شکاف‌‌ها و چین‌خوردگی‌هایی است که ناحیه پشتی مسیر سقوط آبشار قرار دارند و محلی مناسب برای اتراق و رفع خستگی طبیعت دوستان خواهد بود.

مسیر دسترسی

یاسوج، جاده بابا میدان، خروجی جاده جلیل، ادامه مسیر تا ۶۰ کیلومتر آبشار تنگ مو در جنوب روستای قریه آخوند و در شرق منطقه دلی مو واقع شده و برای رسیدن به این آبشار باید با پیاده‌روی در شیب ملایم تنگ مو را پشت سرگذاشت.

منابع:

 

سایت، دانا، سفرگردی