دریاچه دالامپر، گله زین اشنویه

دریاچه دالامپر، گله زین اشنویه ناصر بهزادفر- دریاچه دالامپر در ۴۵ کیلومتری جنوب‌غربی ارومیه و ۳۵ کیلومتری اشنویه شمال‌غربی در استان آذربایجان‌غربی قرار دارد. برکه دالامپر که آن‌را در زبان محلی گله زین می‌نامند. این دریاچه در دامنه‌های کوه دالامپر قرار دارد. این کوه در نقطه صفر مرزی ایران، ترکیه و عراق واقع است و […]

دریاچه دالامپر، گله زین اشنویه

ناصر بهزادفر- دریاچه دالامپر در ۴۵ کیلومتری جنوب‌غربی ارومیه و ۳۵ کیلومتری اشنویه شمال‌غربی در استان آذربایجان‌غربی قرار دارد.

برکه دالامپر که آن‌را در زبان محلی گله زین می‌نامند.

این دریاچه در دامنه‌های کوه دالامپر قرار دارد. این کوه در نقطه صفر مرزی ایران، ترکیه و عراق واقع است و از فراز آن خاک هر ۳ کشور قابل مشاهده است. این کوه دارای یخچالهای چندین هزار ساله است. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کوه وجود دریاچه‌های طبیعی در دامنه‌ها است. از جمله این دریاچه‌ها می‌توان به دالامپر، مامه‌شیخ، بنچول، دیمهک و… اشاره کرد. همچنین از برفاب‌های این کوه رودی پر آب سرچشمه می‌گیرد که در دامنه این کوه به صورت آبشاری بزرگ به نام سوله دوکل (به معنای آبشار مه‌آلود) به پایین می‌ریزد. ارتفاع دریاچه از سطح دریا ۲۷۲۰ متر و دایره شکل است. قطر دریاچه در حدود ۴۵۰ متر است. وسعت تقریبی این برکه در حدود یک هکتار باشد، اما در فصل‌های مخلتف سال وسعت آن تغییر پیدا می‌کند. آب این برکه از ذوب شده برف‌های کوه و چشمه‌های اطراف تأمین می‌شود.

بیش‌تر سطح این برکه از گیاهانی همچون نیلوفر آبی، نی و جگن و سایر گیاهان آبزی پوشیده شده است. گل‌های آلاله، پامچال، میمونی وحشی، بابونه، بومادران، گل کاسنی، گل مریم، شوید وحشی و گل‌هایی از تیره آفتابگردان در اطراف این برکه به چشم می‌خورد.

همچنین پوشش گیاهی ویژه زاگرس معتدل از جمله گون، آلبالوی وحشی، بادام کوهی و… نیز در دالامپر به وفور یافت می‌شود.

از گونه‌های جانوری این کوهستان می‌توان به خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه، شغال، مار، خرگوش، بز کوهی، عقاب و… اشاره کرد.

وزغها، حشرات پابلند، سنگ پشت و انواع خزندگان نیز از جانوارانی هستند که در کنار این برگه زندگی می‌کنند.

در ارتفاع ۱۶۰۰ متری در کنار کوه دالامپر در استان آذربایجان‌غربی به صورت طبیعی به وجود آمده است.

مسیر دسترسی

در امتداد جاده ارومیه به اشنویه در سه‌ راهی روستای آغبلاغ از جاده آسفالته دست راست به سمت غرب در طول جاده «مرگور» باید از دوگردنه عبور کرد تا به روستای دزج (دزه) که در دشتی بسیار سرسبز و زیبا در حصار کوه‌های بلند و پربرف دالامپر و بوزسینا قرار دارد رسید. از این روستا در جهت غرب پس از عبور از روستای کیسیان به روستای سوله دوکل خواهید رسید. جاده تا آبادی کیسیان آسفالت می‌باشد و از آنجا به بعد خاکی بوده و می‌توان این مسیر را با هر نوع وسیله نقلیه رفت.

منابع:

سایت کویر‌ها و بیابان‌های ایران

 

سیری در ایران