«قله خان بوقوتو» با صخره‌های بلند و تیغه‌ای

«قله خان بوقوتو» با صخره‌های بلند و تیغه‌ای  ناصر بهزادفر- قله خان بوقوتو در روستای ترسه از توابع شهرستان مینودشت قرار دارد. بوقوتو به معنای به باغ داخل یا به باغ تو است. قله خان بوقوتو به‌صورت تیغه و صخره‌ای بوده و چندین قله فرعی اطراف آن وجود دارد. ارتفاع تقریبی این قله ۲۳۱۲ متر […]

«قله خان بوقوتو» با صخره‌های بلند و تیغه‌ای

 ناصر بهزادفر- قله خان بوقوتو در روستای ترسه از توابع شهرستان مینودشت قرار دارد. بوقوتو به معنای به باغ داخل یا به باغ تو است.

قله خان بوقوتو به‌صورت تیغه و صخره‌ای بوده و چندین قله فرعی اطراف آن وجود دارد.

ارتفاع تقریبی این قله ۲۳۱۲ متر است.

 قله دیگری با نام سلطان بوقوتو بر روی این خط‌الرس قرار دارد که ارتفاع پایین‌تری از خان بوقوتو دارد. در قسمت غرب خط‌الراس بوقوتو، قله‌های تماشاگر و خوجه قنبر واقع شده‌اند.

 اگر از مسیر روستای نراب جهت صعود به قله بوقوتو حرکت کنیم از دو کوه مرکوه و کوه قاسم گذر خواهیم کرد.

 منطقه دارای دو چشمه فصلی هست ولی در بیش‌تر فصول کم آب است. پیمایش خط‌الراس بوقوتو حدود ۱۰ ساعت زمان نیاز دارد و بیش از ۱۷ کیلومتر کوهنوردی همراه با ۱۰۰۰متر صعود و ۱۲۰۰ متر فرود، مسیر بازگشت از قله، پاکوب مشخصی ندارد و این بدین معنی است که همراه نداشتن راهنما می‌تواند بسیار خطرناک باشد چرا که از هر طرف با صخره‌های بلند و تیغه‌ای روبه‌‌رو خواهیم شد.

تیغه‌های بوقوتو به دلیل بکر بودن و تردد بسیار کم، پوشیده از گیاهان و شاخه‌های خشک درختان هستند.

 بهترین زمان صعود به قله بوقوتو اردیبهشت ماه است. صعود زمستانی آن برای کوهنوردان مبتدی به علت حجم بالای برف و یخ‌زدگی تیغه توصیه نمی‌شود.

مسیر دسترسی

از جاده آزادشهر به شاهرود، در سه‌راهی روستای تیل‌آباد به سمت شرق می‌رویم و با عبور از روستاهای کاشیدار و وامنان به روستای نراب در استان گلستان می‌رسیم و کوهپیمایی ما از این نقطه آغاز می‌شود.

منابع:

سایت داها

 

www.BeinABein.com