چشمه «بلاغ حک» اسطوره کیخسرو

چشمه «بلاغ حک» اسطوره کیخسرو ناصر بهزادفر- چشمه بلاغ حک در ۷ کیلومتری شمال‌غرب شازند در استان مرکزی قرار دارد. این چشمه در دامنه جنوبی کوه راسوند و در مجاورت کوه بلاغ واقع شده است. با توجه به میزان نزولات جوی و ذوب برف‌ها، میزان نوسان سالیانه این چشمه بسیار زیاد است به‌طوری که میزان […]

چشمه «بلاغ حک» اسطوره کیخسرو

ناصر بهزادفر- چشمه بلاغ حک در ۷ کیلومتری شمال‌غرب شازند در استان مرکزی قرار دارد.

این چشمه در دامنه جنوبی کوه راسوند و در مجاورت کوه بلاغ واقع شده است.

با توجه به میزان نزولات جوی و ذوب برف‌ها، میزان نوسان سالیانه این چشمه بسیار زیاد است به‌طوری که میزان آبدهی فروردین ماه این چشمه نسبت به شهریورماه بسیار تفاوت دارد چون میزان ریزش‌های جوی و ذوب برف‌‌ها در فروردین ماه به بیش‌ترین میزان خود می‌رسد و با توجه به شکاف‌های بزرگ و زیاد کوه راسوند، این اختلاف آبدهی چشمگیر است اما به‌طور متوسط میزان آبدهی این چشمه نزدیک به ۳۰۰ لیتر در ثانیه است.

این چشمه از نوع کارستیکی است و از نظر کیفیت آب، جزو چشمه‌های مطلوب و مناسب به شمار می‌رود.

این چشمه در فصول مختلف سال به‌دلیل چشم‌انداز زیبای آن مورد توجه طبیعت‌دوستان قرار می‌گیرد.

از آب این چشمه برای آبیاری زمین‌های کشاورزی روستاهای حک بالا، حک پایین و تحت محل استفاده می‌شود و بخش دیگر به رودخانه قره چای می‌ریزد.

چشمه بلاغ حک از مکان‌های اسطوره‌ای ایران است و با نام چشمه آب معدنی کیخسرو نیز نامیده می‌شود.

تماشای درگاه چشمه از دوردست با سایه‌سار سبز درختان بید در کناره آب منظره‌ای بس زیبا و چشم‌نواز را در برابر دیدگانت می‌گشاید. چشم‌انداز کوه بلاغ و دهانه چشمه آن بسیار گیراست. چشمه حک بلاغ حتی در زمستان نیز زیبا و دیدنی است.

مسیر دسترسی

دسترسی به این چشمه از طریق شازند و همچنین از طریق راه اصلی اراک بروجرد و راه فرعی از نزدیک پل دوآب به روستای تخته محل و از آنجا به حک پایین و چشمه حک امکان‌پذیر است.

منابع:

سایت سیری در ایران

 

ایران نما