«زرین غار» با قندیل‌های زنده و در حال رشد

«زرین غار» با قندیل‌های زنده و در حال رشد ناصر بهزادفر- غار زرین غار در ضلع غربی جاده ترانزیتی زنجان- همدان و در ۳۵ کیلومتری شهرستان خدابنده قرار دارد. این غار به نام‌هایی همچون غار زرین‌رود، غار زرین‌آباد و غار دودزا نیز نامیده می‌شود. نام دودزا به این دلیل بر این غار نهاده شده که […]

«زرین غار» با قندیل‌های زنده و در حال رشد

ناصر بهزادفر- غار زرین غار در ضلع غربی جاده ترانزیتی زنجان- همدان و در ۳۵ کیلومتری شهرستان خدابنده قرار دارد.

این غار به نام‌هایی همچون غار زرین‌رود، غار زرین‌آباد و غار دودزا نیز نامیده می‌شود.

نام دودزا به این دلیل بر این غار نهاده شده که برخی مواقع بخار مشخصی از دهانه غار خارج می‌گردد.

ورودی این غار در ارتفاع ۱۸۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد ولی ارتفاع درونی غار در نقاط مختلف، متفاوت است و در برخی قسمت‌ها باید به حالت سینه‌خیز عبور کرد. در قسمت‌های پایین‌تر غار چشمه‌هایی وجود دارد که این چشمه‌ها رابط بین طبقه فوقانی و تحتانی غار می‌باشند. آبی بسیار سرد و قابل شرب با عمق‌های متفاوت یک تا ۴۰ متر در غار وجود دارد. این غار دارای چندین طبقه است که دو طبقه آن شناسایی شده و دارای تونل‌های فرعی و استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها و ستون‌های بسیار در گذرگاه‌های اصلی می‌باشد که بر اثر داشتن ناخالصی، رنگ‌های متنوعی به خود گرفته و آن‌هایی که خالص هستند، به صورت بلورهای شیشه‌ای بسیار شفاف خوشه‌ای و درختی دیده می‌شوند. قندیل‌های این غار زنده و در حال رشد می‌باشند و این عامل سبب زیباتر شدن غار شده است.

در روزهای سرد و هنگام قرار گرفتن در مقابل دهانه غار، نسیم گرمی را احساس خواهید کرد که نشان از دمای بالای این غار دارد.

این غار یکی از غارهای خشکی و آبی است که در آن دریاچه‌های متعدد وجود دارد. زرین غار بسیار حرفه‌ای و در عین حال خطرناک است و دارای معابر بسیار سخت و صعب‌العبور می‌باشد. برای پیمایش آن نیاز به در اختیار داشتن تجهیزات کامل و آشنایی به فنون غارنوردی است.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به زرین غار در اتوبان زنجان – قزوین باید وارد فرعی سلطانیه شده و تا قیدار برانیم.

فاصله قیدار تا زرین غار تقریباً ۵۴ کیلومتر است که ۴۴ کیلومتر آن تا زرین‌رود و ۱۰ کیلومتر آن در جاده فرعی دست راست جاده تا دهانه زرین غار است. غار میان روستاهای داش‌بلاغ و آق‌بلاق قرار دارد.

منابع:

 

سایت سیری در ایران، سایت غارهای ایران