چشمه سبزپوشان، جوشش آب در میان نخلستان

چشمه سبزپوشان، جوشش آب در میان نخلستان ناصر بهزادفر- چشمه سبزپوشان در ۲۵ کیلومتری شهرستان حاجی‌آباد در استان هرمزگان قرار دارد. این چشمه در میان نخلستان‌های روستای برغنی در جنوب شهرستان حاجی‌آباد واقع شده است. چشمه سبزپوشان یا سوزپوشان که در گویش محلی «گُلم سوزپوشُن» تیز تلفظ می‌شود و از زیر تخته سنگی پهن و […]

چشمه سبزپوشان، جوشش آب در میان نخلستان

ناصر بهزادفر- چشمه سبزپوشان در ۲۵ کیلومتری شهرستان حاجی‌آباد در استان هرمزگان قرار دارد.

این چشمه در میان نخلستان‌های روستای برغنی در جنوب شهرستان حاجی‌آباد واقع شده است.

چشمه سبزپوشان یا سوزپوشان که در گویش محلی «گُلم سوزپوشُن» تیز تلفظ می‌شود و از زیر تخته سنگی پهن و نه چندان بزرگ می‌جوشد.

چشمه سبزپوشان با عرض ١۵ مترمربع، عمق ۵٫۲ متر و ۳۶۰ لیتر آبدهی در ثانیه یکی از بزرگ‌ترین چشمه‌های جاری استان هرمزگان به حساب می‌آید.

این منطقه یکی از خوش آب و هوا‌‌ترین مناطق استان هرمزگان است که در شمال این استان و در میان حصاری از کوه‌ها قرار گرفته. آب و هوای آن در تابستان گرم وخشک است که به دلیل نزدیکی این شهرستان به استان کرمان فصل گرما در آن نسبت به سایر مناطق استان هرمزگان کوتاه‌تر است، همچنین زمستان در این منطقه به نسبت سرد است.

 آب این چشمه در تابستان خنک و در زمستان ولرم است که در نوع خود بی‌نظیر است، بنابراین در تمام فصول سال می‌توان در این چشمه شنا کرد و لذت برد.

علاوه بر نخلستان‌های روستای برغنی که چشمه از داخل آن می‌جوشد، نخلستان‌ها و مزارع روستا‌های گنج، طارم، هاشم‌آباد و منطق جفا با آب این چشمه آبیاری می‌شوند.

ماهیان گونه باربوس، سیاه‌ماهی و کامبوزیا و گونه‌های مختلف از نرم‌تنان و پلانکتون‌ها در آب این چشمه زندگی می‌کنند همچنین پوشش گیاهی کنار چشمه شامل درخت‌های خرما، درختان گز و کُنار می‌باشد.

مسیر دسترسی

روستای برغنی در مسیر جاده جنوبی حاجی‌آباد قابل دسترسی است.

منابع:

 

سایت ایرانگردی، افکار نیوز، راه دانا