«دره هندوستان» منطقه‌ای دل‌انگیز در شرق خراسان بزرگ

«دره هندوستان» منطقه‌ای دل‌انگیز در شرق خراسان بزرگ ناصر بهزادفر- دره هندوستان در غرب شهر حاجی‌آباد در اطراف اسفدن در استان خراسان‌جنوبی قرار دارد. اسفدن در میان دو رود بزرگ و سفید جای گرفته و از این رو نام آن را مرتبط به واژه سپید و اسپیدده (روستای سفید) می‌دانند. رشته کوه سرچشمه، آبی سرد […]

«دره هندوستان» منطقه‌ای دل‌انگیز در شرق خراسان بزرگ

ناصر بهزادفر- دره هندوستان در غرب شهر حاجی‌آباد در اطراف اسفدن در استان خراسان‌جنوبی قرار دارد.

اسفدن در میان دو رود بزرگ و سفید جای گرفته و از این رو نام آن را مرتبط به واژه سپید و اسپیدده (روستای سفید) می‌دانند.

رشته کوه سرچشمه، آبی سرد و گوارا و خالص را به این دره هدیه می‌کند که موجب حیات، زیبایی و سرسبزی آن است. انواع گیاهان دارویی و بوته‌های قیچ، تاغ و دشتی سرسبز و سرتاسر گل شقایق در بهار این منطقه را فرا می‌گیرد.

این منطقه به لطف چشمه در جریان خود لطافت و زیبایی خاصی دارد. پوشش گیاهی بخش کوهستانی این منطقه نیز شامل درخت‌های انجیر وحشی، بنه، پسته کوهی و گز است و بوته‌های آویشن و زیره نیز در این منطقه به فراوانی یافت می‌شود.

هر چه به ارتفاعات منطقه نزدیک می‌شویم، زیبایی‌ها دو چندان می‌شود .پوشش گیاهی دامنه‌های کوه مملو از گیاهانی مثل سینه کفتر، سوسن و شقایق است که با صدای دل‌انگیز پرندگانی همچون کبک و تیهو عجین شده است و سختی‌های این سفر را بر هر مسافر و گردشگری هموار می‌کند.

از زیبا‌‌ترین جاذبه‌های این منطقه می‌توان به «آب‌النگ»، «مزار» و «چهل‌سنگ‌آب» اشاره نمود. آب النگ در سمت غربی دره هندوستان واقع شده است. این منطقه به دلیل باتلاقی بودن با نام «النگ سار» یا «آب النگ» مشهور شده است.

منطقه «چهل‌سنگو» (چهل‌سنگ‌آب) نیز شامل ۴۰ حفره عمیق در دل کوه می‌باشد که در فصل زمستان به وسیله بارش‌های فصلی مملو از آب شده و در فصل‌های بهار و تابستان به عنوان جیره آب مورد استفاده دامداران قرار می‌گیرد. از این رو این منطقه به چهل‌سنگو (سنگ‌آب) معروف شده است.

مسیر دسترسی

 

راه دسترسی به دره هندوستان از جاده قاین- اسفدن- حاجی‌آباد است که در ۸ کیلومتری شهر اسفدن جاده‌ای خاکی به طول دو-۳ کیلومتر در جهت غرب و جنوب‌غربی است.