کویر «جندق» با مجموعه‌ای از زیبایی‌های دنیای کویری

ایر ناصر بهزادفر-کویر جندق در غرب شهرستان جندق در استان اصفهان واقع است. این منطقه کویری دارای تنگه‌ها و باتلاق‌های نمکی است و در همسایگی ریگ جن واقع شده است. کویرهای پراکنده و باتلاق‌های نمک در این منطقه به وفور به چشم می‌خورند. وجود مسیل‌های خشک و بعضاً باتلاقی در این منطقه اشکال فرسایشی زیبایی […]

ایر

ناصر بهزادفر-کویر جندق در غرب شهرستان جندق در استان اصفهان واقع است.

این منطقه کویری دارای تنگه‌ها و باتلاق‌های نمکی است و در همسایگی ریگ جن واقع شده است. کویرهای پراکنده و باتلاق‌های نمک در این منطقه به وفور به چشم میخورند. وجود مسیل‌های خشک و بعضاً باتلاقی در این منطقه اشکال فرسایشی زیبایی ایجاد کرده است که در نوع خود قابل توجه است. این مسیل‌ها در هنگام بارندگی جریان‌های سیلابی را از خود عبور داده و این جریان‌ها باعث فرسایش و عمیقتر شدن این مسیل‌ها می‌گردند. از مناطق زیبای این منطقه می‌توان به گود محمود اشاره کرد. این گود دارای تپه‌های پراکنده مخروطی شکلی است که در دشتی فاقد پوشش گیاهی ایجاد شده‌اند و دارای مناظر زیبایی است. نکته قابل توجه در این منطقه وجود باتلاق‌های نمکی حتی در کوهپایه‌های این منطقه است که به علت شدت شوری خاک در این منطقه اتفاق می‌افتد. این منطقه در قسمت جنوبی کویر مرکزی ایران واقع شده است و در واقع دروازه ورود به منطقه ریگ جن از سمت جندق است.

کویر جندق دارای مجموعه‌ای از زیبایی‌های دنیای کویری است. ورود به این منطقه همراه با تماشای جاذبه‌های جالبی از طبیعت کویرهای ایران است.

بهترین زمان بازدید از این منطقه فصل بهار است.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به این منطقه می‌توان از محور ارتباطی اصفهان-نایین-جندق-دامغان-مشهد استفاده کرد. بعد از رسیدن به این منطقه از طریق جاده خاکی در غرب شهرستان جندق و سپس کال‌شور جندق دسترسی به کویر امکان‌پذیر است.

مسیر دیگر، از راهی کویری می‌گذرد. اگر از تهران به سمت مشهد بروید در میانه راه، سمت راست میدان ورودی شهر شاهرود، جاده‌ای بی‌نام و نشان قرار دارد که وقتی وارد آن می‌شوید، ظاهراً انتهایی ندارد. این جاده بدون هیچ‌گونه تابلو و آبادی حدود ۶ ساعت را با شما تا جندق طی می‌کند.

شایان ذکر است به دلیل باتلاقی بودن منطقه، حرکت در این مسیر بدون راهنمای آشنا به منطقه توصیه نمی‌گردد.

منابع:

 

سایت کویر‌ها و بیابان‌های ایران،کجارو، تبیان