گنبدهای نمکی اشتهارد، رنگین‌کمانی روی زمین

گنبدهای نمکی اشتهارد، رنگین‌کمانی روی زمین  ناصر بهزادفر- کویر اشتهارد یا قشلاق حسین‌خانی که به کویر «قارپوزآباد» هم معروف است، در شمال شهرستان اشتهارد و جنوب‌شرقی مهرشهر کرج در استان البرز قرار دارد. طول کویر اشتهارد ۶۰ کیلومتر و عرض آن حدود ۲۰ کیلومتر است. اینجا رنگین‌کمان روی زمین است، لایه‌های رنگی کوه‌ها جذابیتی بی‌حدواندازه […]

گنبدهای نمکی اشتهارد، رنگین‌کمانی روی زمین

 ناصر بهزادفر- کویر اشتهارد یا قشلاق حسین‌خانی که به کویر «قارپوزآباد» هم معروف است، در شمال شهرستان اشتهارد و جنوب‌شرقی مهرشهر کرج در استان البرز قرار دارد.

طول کویر اشتهارد ۶۰ کیلومتر و عرض آن حدود ۲۰ کیلومتر است.

اینجا رنگین‌کمان روی زمین است، لایه‌های رنگی کوه‌ها جذابیتی بی‌حدواندازه دارد. اعجاز طبیعت را می‌توان با همه وجود لمس کرد، اینجا همه‌چیز زیباست، کوه و آسمان، آسمان کویر زیباست.

در رنگ‌های قرمز و زرد و نارنجی کوه‌ها رگه‌هایی از رنگ سبز هم دیده می‌شود، هرچند اینجا کویر است.

مناظر کویر از فراز این ارتفاعات زیبا و دل‌انگیز به نظر می‌رسد.

پوشش گیاهی منطقه در حاشیه ارتفاعات درمنه دشتی و در هسته کویر فاقد پوشش گیاهی است.

 در جنوب کویر رودخانه شور (ابهررود) یا به گفته بومیان شورکات از غرب به شرق جریان دارد که حاشیه این رود به‌شدت باتلاقی است.

این رودخانه به‌طور پراکنده دارای ماهی گورخری است و در اوایل فصل بهار پرنده‌هایی چون «سلیم قوطی»، «پرستواگرت‌سفید» و «عقاب اتپی» در این ناحیه رؤیت شده است و در مسیر این رود در منطقه‌ای نزدیک به روستای «جارو» به دلیل شیب کم و وسعت زیاد نمک‌زارهایی تشکیل‌شده است که مناظر فوق‌العاده زیبایی را پدیده آورده است.

در این منطقه در واقع براثر فرسایش رود در ارتفاعات شمالی اشتهارد (ارتفاعات حلقه دره) باتلاق نمکزار به این قسمت زهکشی می‌شود و از این ‌پس رود شور یک مسیر غربی – شرقی را طی کرده است و به علت شیب بسیار کم زمین، از سرعت این رود کاسته و عمدتاً در زمین نفوذ می‌کند و زمینه ایجاد کویر اشتهارد را باعث می‌شود.

با عبور رود شور از این نمکزار بر شوری این آب افزوده‌شده و در پل «عاصف‌الدوله» در نزدیکی پلیس‌راه ماهدشت کاملاً شور شده و به‌طرف جنوب‌شرقی جریان می‌یابد و درنهایت به حوضه آبریز دریاچه مسیله قم می‌ریزد.

مسیر دسترسی

 

برای دسترسی به این کویر می‌توانید از جاده جدید نظرآباد به اشتهارد که از میانه این کویر می‌گذرد، استفاده کنید.