آبشار «آقبلاغ» دورنمایی از سفیدی ریزش جریان آب

آبشار «آقبلاغ» دورنمایی از سفیدی ریزش جریان آب ناصر بهزادفر- آبشار آقبلاغ در جنوب خلخال و در استان اردبیل واقع شده است.  آق‌داغ (سفیدکوه) به ارتفاع بیشینه ۳۳۲۲ متر از سطح دریا بلند‌ترین نقطه شهرستان خلخال و مهم‌ترین توده کوهستانى ناحیه مرکزى این شهرستان به‌شمار می‌رود. در دامنه‌هاى این رشته‌کوه چشمه‌سارهاى فراوانى وجود دارد که […]

آبشار «آقبلاغ» دورنمایی از سفیدی ریزش جریان آب

ناصر بهزادفر- آبشار آقبلاغ در جنوب خلخال و در استان اردبیل واقع شده است.

 آق‌داغ (سفیدکوه) به ارتفاع بیشینه ۳۳۲۲ متر از سطح دریا بلند‌ترین نقطه شهرستان خلخال و مهم‌ترین توده کوهستانى ناحیه مرکزى این شهرستان به‌شمار می‌رود. در دامنه‌هاى این رشته‌کوه چشمه‌سارهاى فراوانى وجود دارد که تأمین‌کننده آب جریان‌هایى چون میانرودان، گلبندرود، رودخانه زال و… می‌باشند. مهم‌ترین چشمه این ناحیه که آبدهى قابل توجهى دارند، چشمه آقبلاغ است. این چشمه در ارتفاع حدود ۲۷۵۰ مترى از سطح دریا قرار دارد. این چشمه بلافاصله پس از خروج، آبشار بسیار زیبا و با دورنماى جالب و دیدنى و سفیدرنگ تشکیل می‌دهد. وجود گونه‌هاى متنوع گیاهى درختى و علفى در پیرامون این آبشار زیبایى آن‌را دو چندان مى‌کند.

حیات جانوری این منطقه نیز جالب است. پرواز پرندگان شکاری در فضای آبشار چشم‌انداز زیبایی از دیدنی‌های طبیعت این نقطه است.

 آب این چشمه که منشأ تشکیل یکى از سرشاخه‌هاى اصلى رودخانه زال می‌باشد از طریق این رود به قزل‌اوزن تخلیه می‌شود. این چشمه و آبشار در محدوده منطقه حفاظت شده آق‌داغ که مهم‌ترین زیستگاه حیات‌وحش در استان می‌باشد، قرار دارد.

بهترین زمان بازدید از این جاذبه طبیعی فصل بهار است.

مسیر دسترسی

مسیر اردبیل به خلخال را پیموده، سپس راه جنوب خلخال را در پیش می‌گیریم. روستای لرد در فاصله ۷۰کیلومتری شهرستان خلخال مقصد بعدی است، قرار دارد.

نزدیک‌ترین راه ارتباطی به آقبلاغ از طریق یک راه پیاده‌رو از روستای لرد میسر است.

منابع:

مهر

توریسم آنلاین

 

buyairfare.ir