تالاب سولقان (سولگان)، ییلاقی زیبا در چهارمحال‌بختیاری

تالاب سولقان (سولگان)، ییلاقی زیبا در چهارمحال‌بختیاری ناصربهزادفر- تالاب سولگان در نزدیکی گندمان در استان چهارمحال‌وبختیاری قرار دارد. پوشش آب دائمی این تالاب در حدود ۷۰۰ هکتار است و اطراف آن پوشیده از مرغزاری زیباست. تالاب گندمان به عنوان یکی از آبگیرهای حوزه آبریز آق‌یلاغ با فاصله‌ای نه چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته […]

تالاب سولقان (سولگان)، ییلاقی زیبا در چهارمحال‌بختیاری

ناصربهزادفر- تالاب سولگان در نزدیکی گندمان در استان چهارمحال‌وبختیاری قرار دارد.

پوشش آب دائمی این تالاب در حدود ۷۰۰ هکتار است و اطراف آن پوشیده از مرغزاری زیباست.

تالاب گندمان به عنوان یکی از آبگیرهای حوزه آبریز آق‌یلاغ با فاصله‌ای نه چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته است، به‌طوری که بخشی از آب خروجی تالاب چغاخور به این تالاب سرازیر می‌شود.

چشمه‌های اطراف تالاب نیز از دیگر منابع تأمین‌کننده آب این تالاب هستند. از مهم‌ترین این چشمه‌ها می‌توان به جشمه نصیرآباد، گل‌گپ، چشمه بیدک و چشمه ستگان اشاره کرد.

این تالاب در فهرست چند تالاب برتر پرنده نگری در ایران قرار دارد.

رشته کوه چرو با ۳۵۰۰ متر ارتفاع از غرب تا جنوب این تالاب کشیده شده است و انعکاس ارتفاعات آن در آب آرام تالاب گندمان جذابیت فوق‌العاده‌ای را به وجود آورده است.

پوشش گیاهی تالاب را عمدتاً گونه‌های حاشیه‌‌ای و نم‌پسند تشکیل می‌دهد که از آن جمله می‌توان به درختان بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی و بزواش اشاره کرد. پرندگانی چون لک‌لک، شکاریا، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان، یلوه و سلیم هم در تالاب سولگان دیده می‌شوند. ماهی‌های تالاب نیز شامل ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه‌دار و سیاه ماهی است.

ناحیه تالاب سولگان دارای آب و هوایی مربوط با تابستان‌هایی معتدل و زمستان سرد دارد و از نواحی ییلاقی چهارمحال‌وبختیاری محسوب می‌شود.

بهترین فصل برای بازدید از این تالاب نیز با توجه به خنکی هوا در بهار و تابستان می‌باشد. البته در فصل زمستان هم برای برف بازی و ورزش‌های زمستانی می‌توان از تالاب استفاده کرد.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به این تالاب لازم است ابتدا از طریق جاده بلداجی به بروجن وارد شهر گندمان شویم. سپس درون شهر وارد خیابان شهید مطهری شده، خیابان را ادامه می‌دهیم و کمی قبل از انتهای خیابان، در سمت راست وارد جاده تالاب سولگان می‌شویم.

منابع

سیتی پدیا

 

سایت استان چهارمحال‌وبختیاری