تالاب «آذینی» نمایشی شگفت‌انگیز از ساحل، دریا و درخت

تالاب «آذینی» نمایشی شگفت‌انگیز از ساحل، دریا و درخت ناصر بهزادفر- تالاب آذینی (خور سیریک) در ۳۵ کیلومتری جنوب‌غربی شهر و بندر سیریک و در استان هرمزگان و در جنوب‌شرقی تنگه هرمز واقع است. ابن مجموعه پهنه‌های تالابی در واقع دلتای رود گز و حرا (هیوی) در دهانه خلیج‌فارس هستند. مجموعه تالاب آذینی یک پهنه […]

تالاب «آذینی» نمایشی شگفت‌انگیز از ساحل، دریا و درخت

ناصر بهزادفر- تالاب آذینی (خور سیریک) در ۳۵ کیلومتری جنوب‌غربی شهر و بندر سیریک و در استان هرمزگان و در جنوب‌شرقی تنگه هرمز واقع است.

ابن مجموعه پهنه‌های تالابی در واقع دلتای رود گز و حرا (هیوی) در دهانه خلیج‌فارس هستند. مجموعه تالاب آذینی یک پهنه ماندابی گلی، ماسه‌ای و بین جزر و مدی با خور‌های بزرگ و کوچک و جزایر کوچک متفرقه است که توسط جنگل‌های حرا و چندل پوشیده شده است.

مساحت این تالاب ۱۵ هزار هکتار است.

مجموعه تالاب آذینی یک پهنه ماندابی گلی، ماسه‌ای و بین جزر و مدی با خور‌های بزرگ و کوچک و جزایر کوچک متفرقه است که توسط جنگل‌های حرا و چندل پوشیده شده است. تالاب آذینی از شگفت‌انگیز‌‌ترین تالاب‌های گرمسیری کشور است و مجموعه‌ای است از جنگل‌های مانگرو با دو گونه برتر حرا Avicennia marina و چندل Rhizophora mucronata. رویشگاه چندل تنها در این تالاب در کل منطقه ساحلی جنوب ایران وجود دارد.

حیات وحش

این تالاب یکی از نواحی مهم زمستان‌گذرانی پرندگان در معرض خطر انقراض، همچون پلیکان پاخاکستری، حواصیل خاکستری، اکرت بزرگ و اکرت ساحلی، گیلانشاه، گیلانشاه ابرو سفید و گیلانشاه حنایی و… است. علاوه بر این از پرندگان خشک‌زی نظیر تیهو، دلیجه، بلبل خرما و لیکو، در حاشیه تالاب می‌توان نام برد. به علت جزر و مدی بودن تالاب بسیاری از ماهیان دریای عمان نیز وارد تالاب می‌شوند.

همچنین به علت انباشته شدن رسوبات حاصل از بین رفتن درختان حرا و استفاده مؤثر آبزیان از این ذرات، این تالاب به زیستگاه دائمی خرچنگ، ماهی گِل‌خورک و پرندگانی مانند «اِگرت‌ها» تبدیل شده است.

رویش درختان چندل در کنار درختان حرا، تالاب بین‌المللی خورآذینی را به یکی از زیبا‌ترین تالاب‌های دنیا تبدیل کرده است

در هنگام مد، تاج درختان در جنگل‌های حرا بالاتر از سطح آب شور دریا دیده می‌شود و دیده شدن بقیه اندام‌های درختان زیر آب شور دریا از شگفتیهای طبیعت است که چشم هر بیننده‌ای را به سوی خود جذب می‌کند.

مسیر دسترسی

یکی از راه‌های دسترسی به این تالاب از مسیر سیریک به میشی، سرزه و روستای بازگرد است.

 منابع:

سیری در ایران

 

باشگاه خبرنگاران جوان