جزیره «شتور» مأمن پرندگان

جزیره «شتور» مأمن پرندگان ناصر بهزادفر- جزیره شتور(شیدو) در فاصله حدود۱٫۵کیلومتری جنوب‌شرقی جزیره لاوان و در غرب استان هرمزگان واقع شده است. طول جزیره ۱٫۷ کیلومتر و عرض آن ۸۰۰متر است. جزیره، شتور غیرمسکونی است و هیچ‌گونه فعالیتی در آن دیده نمی‌شود. این جزیره از با ارزش‌‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش(پرندگان، لاک‌پشت‌های دریایی، ماهی‌ها و دلفین‌‌ها) […]

جزیره «شتور» مأمن پرندگان

ناصر بهزادفر- جزیره شتور(شیدو) در فاصله حدود۱٫۵کیلومتری جنوب‌شرقی جزیره لاوان و در غرب استان هرمزگان واقع شده است. طول جزیره ۱٫۷ کیلومتر و عرض آن ۸۰۰متر است. جزیره، شتور غیرمسکونی است و هیچ‌گونه فعالیتی در آن دیده نمی‌شود. این جزیره از با ارزش‌‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش(پرندگان، لاک‌پشت‌های دریایی، ماهی‌ها و دلفین‌‌ها) در خلیج‌فارس است و جزو مناطق حفاظت شده کشور می‌باشد.

پوشش گیاهی جزیره از نظر تنوع فقیر ولی از نظر تراکم غنی است. پوشش گیاهی سواحل کم‌پشت و تنک بوده و در مناطق مرکزی متراکم‌تر است، بیش‌تر گونه‌های منطقه از انواع شورپسند و شن‌دوست می‌باشند. از گونه‌های مهم گیاهی می‌توان از اسفناج کوهی؛ ریش بز؛ کام تیغ؛ و سیاه شور نام برد.

حیات جانوری موجود آن از پرندگان شامل پرستوی دریایی پشت دودی، ‌پرستوی دریایی تیره، ‌پرستوی دریایی کاکلی کوچک، بالان گلوسیاه، ‌اگرت ساحلی، ‌چکاوک کاکلی، عقاب ماهیگیر، ‌سلیم شنی، ‌حواصیل ساحلی و… است. در این جزیره تعداد زیادی مار سمی سیاه رنگ و کوچک که معمولاً ‌زیر شن مخفی می‌شوند، مشاهده شده است و به همین جهت به جزیره ماران نیز معروف است. همچنین لاک‌پشت‌های دریایی در سواحل آن تخم‌گذاری می‌کنند. شتور با این‌که مساحت بسیار کمی دارد از مهم‌ترین و باارزش‌‌ترین زیستگاه‌های پرندگان و لاک‌پشت‌های دریایی در خلیج‌فارس و دریای‌عمان است، ‌لاک‌پشت‌های دریایی، ‌لاک‌پشت سرخ و سبز و عقابی و چرمی در این جزیره مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته‌اند.

مسیر دسترسی

از طریق جزیره لاوان می‌توان به این جزیره سفر کرد. ورود به این جزیره نیاز به مجوز دارد.

 

منبع: کویر‌ها و بیابان‌های ایران