مرداب «هسل» با مناظری شاعرانه و سحرانگیز

مرداب «هسل» با مناظری شاعرانه و سحرانگیز ناصر بهزادفر- مرداب هسل در ۱۰ کیلومتری جنوب‌غربی چالوس قرار دارد. هسل به معنی آب راکد است و در کنار روستای طلاجو شهرستان چالوس قرار دارد. مرداب هسل در ۱۵ کیلومتری شمال‌غربی شهر مرز‌ن‌آباد و در داخل جنگل معروف مشل‌موزی است که البته به جنگل فین یا محمدآباد […]

مرداب «هسل» با مناظری شاعرانه و سحرانگیز

ناصر بهزادفر- مرداب هسل در ۱۰ کیلومتری جنوب‌غربی چالوس قرار دارد.

هسل به معنی آب راکد است و در کنار روستای طلاجو شهرستان چالوس قرار دارد.

مرداب هسل در ۱۵ کیلومتری شمال‌غربی شهر مرز‌ن‌آباد و در داخل جنگل معروف مشل‌موزی است که البته به جنگل فین یا محمدآباد هم شناخته می‌شود. این جنگل از جنوب به جنگل‌های سوته‌لار و منطقه‌ کردشت، از شمال و شمال‌غرب به گاوسرای قدیمی مشعل و منطقه‌ مشعل موزی و از شرق به منطقه‌ مشعال لات می‌رسد. در دلِ این جنگل، مرداب هسل قرار گرفته که با رنگ خاصی که در هر فصلی دارد، شناخته می‌شود.

بر روی مرداب جلبک‌هایی هست که در بهار و تابستان به رنگ سبز دیده می‌شوند و مرداب را به شکل زمردی درخشان و گرانبها در می‌آورند، به محض تمام شدن تابستان کم‌کم به رنگ قرمز و نارنجی تغییر رنگ می‌دهد و ظاهر مرداب را گرم و آتشین می‌کنند، رنگی که در هماهنگی کامل با درختان اطراف است و مناظری سحرانگیز و جادویی را رقم می‌زند.

 پاییز یکی از بهترین زمان‌ها برای دیدن این مرداب است، در کنار مرداب مناظری بس دیدنی در انتظار ماست انگار طبیعت دست به‌کار شده و برای خلق این همه زیبایی قدرتی جادویی را به‌کار برده است، در این فصل رنگین کمان رنگ‌ها مناظری شاعرانه و سحرانگیزی را به وجود آورده‌اند که مدت‌ها ما را غرق تماشا می‌کنند.

 مسیر دسترسی

برای رسیدن به این مرداب باید به سمت جاده‌ چالوس برویم. در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهر چالوس و ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهر مرزن‌آباد وارد راهی فرعی می‌شوید و بعد از گذر از جاده‌ای دو تا ۳ کیلومتری به مرداب هسل می‌رسید. این مرداب در نزدیکی روستای طلاجو قرار گرفته است.

منابع:

مجله توریستی الی گشت

 

آریانا سیر دالاهو