«ابوغویر» تجربه‌ای دلپذیر از دیدار با دنیای کویرها

«ابوغویر» تجربه‌ای دلپذیر از دیدار با دنیای کویرها ناصر بهزادفر- کویر ابوغویر در جنوب‌شرقی دهلران در جنوبی‌‌ترین قسمت استان ایلام و در نزدیکی مرز استانی خوزستان و کشور عراق قرار دارد. این منطقه در غرب روستایی به همین نام واقع شده است. منطقه پوشیده از رمل‌های ماسه‌ای با پوشش گیاهی ضعیف است که قسمتی از […]

«ابوغویر» تجربه‌ای دلپذیر از دیدار با دنیای کویرها

ناصر بهزادفر- کویر ابوغویر در جنوب‌شرقی دهلران در جنوبی‌‌ترین قسمت استان ایلام و در نزدیکی مرز استانی خوزستان و کشور عراق قرار دارد. این منطقه در غرب روستایی به همین نام واقع شده است.

منطقه پوشیده از رمل‌های ماسه‌ای با پوشش گیاهی ضعیف است که قسمتی از آن نیز در کشور عراق واقع شده است.

پوشش جانوری منطقه متشکل از مارهای مناطق بیابانی، انواع عقرب، انواع جکو و آگاما، سارگپه بیابانی، عقاب‌دشتی، جرد، پامسواکی و… است.

کویر ابوغویر به سبب قرار گرفتن در نزدیکی مرز ایران و عراق از نظر ارتباطی و استراتژیک دارای اهمیت بالایی است.

تجربه‌ کویر‌نوردی، تماشای آسمان صاف کویر، سرخوردن روی ماسه‌بادی‌های نرم کویر ابوغویر، ماسه درمانی از تجربه‌های دیدار با این جاذبه استان ایلام است.

بهترین فصل برای کویرنوردی فصل پاییز است. کویر به صورت معمول روز‌های داغ و شب‌هایش سرد و خشک است. پاییز کویر اما نه روزهای خیلی گرمی دارد و نه شب‌های خیلی سرد. اما صبح زود و غروب نسیم خنک پاییزی ما را برای گشت‌وگذار در دل کویر همراهی می‌کند و لذت کویرنوردی را به ما می‌چشاند. اگر تابستان را برای کویرنوردی انتخاب کنیم، شاید شب‌های خنک خوبی را در آن سپری کنید اما روز‌ها گرمای هوا شدید است.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به کویر ابوغویر دو راه پیش روی ماست. اولین راه انتخاب مسیر روستای ابوغویر است، این جاده تا روستای ابوغویر آسفالته و از آنجا تا نزدیکی کویر حدود دو کیلومتر جاده خاکی دارد. دومین راه انتخاب جاده‌ دهلران-اندیمشک است. این جاده ما را به سمت زمین‌های کشاورزی بخش دشت عباس می‌برد. جاده را که ادامه دهیم به روستای ابوغویر می‌رسیم که دو کیلومتر بعد از آن کویر ابوغویر قرار دارد.

منابع:

ایسنا

 

کافه گردش