جزیره «اشک» تابلویی زیبا از طبیعت دریاچه ارومیه

جزیره «اشک» تابلویی زیبا از طبیعت دریاچه ارومیه ناصر بهزادفر- جزیره اشک در ضلع جنوبی دریاچه ارومیه و در قسمت جنوبی جزیره کبودان و در ۴۰ کیلومتری بندر گلمانخانه و در استان آذربایجان‌شرقی قرار دارد. وسعت آن معادل ۲۱۱۵ هکتار است.  جزیره اشک زیستگاهی منحصر به فرد با شرایط آب و هوایی مناسب برای بعضی […]

جزیره «اشک» تابلویی زیبا از طبیعت دریاچه ارومیه

ناصر بهزادفر- جزیره اشک در ضلع جنوبی دریاچه ارومیه و در قسمت جنوبی جزیره کبودان و در ۴۰ کیلومتری بندر گلمانخانه و در استان آذربایجان‌شرقی قرار دارد.

وسعت آن معادل ۲۱۱۵ هکتار است.

 جزیره اشک زیستگاهی منحصر به فرد با شرایط آب و هوایی مناسب برای بعضی از گونه‌های مختلف جانوری است.

یکی از جالب‌‌ترین زیستگاه‌های پرندگان بومی و مهاجر به حساب می‌آید. این جزیره زیست‌گاه پرندگانی مانند تنجه، آنقوت، کاکایی و مرغ آتشه. گوزن زرد ایرانی هم از جمله گونه‌های جانوری این جزیره است که از نادر‌‌ترین گونه‌های گوزن جهان می‌باشد، جزیره اشک از نظر پوشش گیاهی شبیه جزیره کبودان است.

به دلیل آن‌که ساختار این دریاچه آهکی است و میزان ارتفاع جزیره به سطح آن کم است، در اثر نزولات آسمانی مواد آبرفتی به دریاچه وارد می‌شود و قطر رسوبات در کناره‌ها زیاد است و سنگ‌ها هم خیلی کم آب را در خود نگه می‌دارند.

تنها یک چشمه قابل قبول در جزیره وجود دارد.

جزیره اشک با زیبایی بکر و کم‌نظیر خود چشم‌اندازهای دل‌انگیزی دارد. در دورنمای پستی بلندی‌های جزیره، وجود آب‌های زیبای دریاچه ارومیه، تصویری خاطره‌انگیز از طبیعت این نقطه از ایران را به دوستداران خود هدیه می‌دهد.

بهترین زمان بازدید از این جزیره بهار و تابستان است.

مسیر دسترسی

ورود به این جزیره نیازمند مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست است. یکی از راه‌های دسترسی به جزیره اشک از طریق مسیر شهر ارومیه به بندر گلمانخانه است. از این بندر با استفاده از قایق می‌توان به جزیره سفر کرد.

منابع:

 

گردشگران، فردا، تسنیم