گِل‌فشان آب‌باد، جاذبه‌ای طبیعی با خواص درمانی

گِل‌فشان آب‌باد، جاذبه‌ای طبیعی با خواص درمانی ناصر بهزادفر- گِل‌فشان آب باد ، در غرب شهر کنارک در ۱۲ کیلومتری روستای کاشی در استان سیستان و بلوچستان واقع است.  ارتفاع این گلفشان از سطح دریا در حدود ۸۰ متر و از سطح زمین حدود یک تا ۱٫۵ متر و مخروط آن قطری حدود ۶۰ متر […]

گِل‌فشان آب‌باد، جاذبه‌ای طبیعی با خواص درمانی

ناصر بهزادفر- گِل‌فشان آب باد ، در غرب شهر کنارک در ۱۲ کیلومتری روستای کاشی در استان سیستان و بلوچستان واقع است.

 ارتفاع این گلفشان از سطح دریا در حدود ۸۰ متر و از سطح زمین حدود یک تا ۱٫۵ متر و مخروط آن قطری حدود ۶۰ متر دارا است.

 به علت نزدیکی زیاد این منطقه به اقیانوس هند و همچنین شکل خاص پوسته زمین در این ناحیه، پوسته اقیانوس با شیب بسیار تندی در زیر این منطقه به داخل زمین فرو می‌رود که باعث به وجود آمدن فشارهای زیادی به پوسته زمین می‌گردد. فشار به وجود آمده باعث خروج آب و به همراه آن گل‌ولای می‌شود. این عامل یکی از علت‌های به وجود آمدن گل‌افشان‌‌‌ها و چشمه‌های آب‌معدنی فراوان در این منطقه به شمار می‌آید.

افراد محلی معتقدند این گِل‌فشان خواص درمانی دارد و به همین دلیل ساعت‌‌ها در کنار گِل‌فشان بیتوته می‌کنند تا فوران آب و گِل زیاد و شرایط برای استفاده از آن مهیا شود. دهانه اصلی گِل‌فشان توسط نی پوشیده شده است به‌گونه‌ای که جریان آب به همراه گِل از لابلای نی‌‌ها به بیرون سرازیر می‌شود. لجن و گِل‌های تازه خاکستری رنگ هستند و از گِل‌های قدیمی که رنگ سفید دارند، کاملاً متمایز می‌شوند. گِل‌های این گِل‌فشان بسیار رقیق هستند و برخلاف بعضی گِل‌فشان‌‌ها ارتفاع بلندی ندارند ولی به دلیل شوری آب شباهت زیادی به زمین‌های پف کرده کویری دارند.

مسیر دسترسی

از چابهار در مسیر غربی به شهر کنارک خواهیم رسید. ادامه این مسیر و بعد از عبور از کهیر، گربان و زرآباد در ۱۲ کیلومتری روستای کاشی به گِل‌فشان آب باد می‌رسیم.

مسیر بندرعباس، جاسک به کنارک نیز از طریق شرق ما را به این گِل‌فشان خواهد رساند.

منابع:

 

سیری در ایران، همگردی