جزیره «نخیلو» بهشت پرندگان

جزیره «نخیلو» بهشت پرندگان ناصر بهزادفر- جزیره نخیلو در جنوب‌شرقی بوشهر و غرب بندر دیر قرار دارد. مساحت جزیره نخیلو ۳۲ هکتار است. جزیره نخیلو یکی از نادر‌ترین جزایر جهان و بی‌نظیر‌ترین جزیره خاورمیانه در زمینه زادآوری پرندگان مهاجر دریایی است. این جزیره به دلیل پوشش مناسب گیاهی، بستر ماسه‌های صدفی و خالی از سکنه […]

جزیره «نخیلو» بهشت پرندگان

ناصر بهزادفر- جزیره نخیلو در جنوب‌شرقی بوشهر و غرب بندر دیر قرار دارد.

مساحت جزیره نخیلو ۳۲ هکتار است.

جزیره نخیلو یکی از نادر‌ترین جزایر جهان و بی‌نظیر‌ترین جزیره خاورمیانه در زمینه زادآوری پرندگان مهاجر دریایی است.

این جزیره به دلیل پوشش مناسب گیاهی، بستر ماسه‌های صدفی و خالی از سکنه بودن، محل ایده‌آلی برای تخم‌گذاری پرندگان تابستان گذر است.

پرندگانی همچون پرستوی دریایی پشت تیره، پرستوهای کاکلی بزرگ و کوچک و نوعی خرچنگ‌خوار که با هزاران قطعه در سراسر جزیره کوچک نخیلو پراکنده هستند، منظره زیبایی از پرواز پرندگان در آسمان ایجاد می‌کنند.

در سطح جزیره تپه یا ناهمواری وجود نداشته و ارتفاع سطح آن بیش از ۳ متر نیست، شکل جزیره مدور و سطح آن پوشیده از ماسه با بقایای صدف‌هاست که به‌طور کامل با یکدیگر ممزوج و یکپارچه شده‌اند.

قسمت‌های بیش تر جزیره پوشیده شده از پشته بقایای رسوب‌های صدفی آهک‌دار است که با ماسه‌های سفید ممزوج و ترکیب شده‌اند، طوری که بخش‌های مرکزی درصد بیش‌تری ماسه دارند و سواحل بیش‌تر، رسوب صدف‌های آهک هستند.

در قسمت دیگری از جزیره نخیلو، تجمع کوچکی از جنگل‌های حرا در حاشیه جزر و مدی خور مل گنزه وجود دارد که منحصر به‌فرد‌ترین اکوسیستم‌های دریایی را به وجود آورده است.

پرستو دریایی کاکلی بزرگ، پرستو دریایی کاکلی کوچک، پرستو دریایی پشت تیره و سلیم خرچنگ‌خوار مهم‌ترین کلونی‌های جزه نخیلو را تشکیل می‌دهند.

جزیره خالی از سکنه نخیلو علاوه بر مأمن پرندگان نادر، زیستگاه لاک‌پشت‌های نادر و کم‌یاب نیز است.

لاک‌پشت‌‌ها که برای تخم‌گذاری به جزیره نخلیو می‌آیند، پس از تخم‌گذاری اواخر خرداد لاک‌پشت‌‌ها سر از تخم بیرون می‌آورند تا حیات خود را در جهان آغاز کنند.

نخیلو میزبان لاک‌پشت‌های دریایی و نوک عقابی از گونه‌های در حال انقراض این خزنده است.

مسیر دسترسی

از شرق بندر بوشهر و در مسیر ساحلی می‌توان به منطقه بردخون و سپس از این نقطه به جزیره دسترسی پیدا کرد.

از مسیر غرب بندر دیر، منطقه بردخون نیز می‌توان به جزیره نخیلو رفت.

امکان بازدید از جزیره نخیلو فقط با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط‌زیست وجود دارد.

منبع:

 

تسنیم، فکر شهر، فارس