جزیره «گُرم» از جزیره‌های غیرمسکونی در خلیج‌فارس

جزیره «گُرم» از جزیره‌های غیرمسکونی در خلیج‌فارس ناصر بهزادفر-جزیره گُرم (جزیره ‌ام‌الگرم، کرم، ‌ام‌الکرم)در جنوب‌شرقی بوشهر و در غرب بندر دیر قرار دارد. مساحت تقریبی جزیره گُرم ۳ کیلومتر مربع (۳ کیلومتر طول و یک کیلومتر عرض) و ارتفاع آن یک متر از سطح دریا می‌باشد. این جزیره نزد بومیان منطقه با نام «گُرم» خوانده […]

جزیره «گُرم» از جزیره‌های غیرمسکونی در خلیج‌فارس

ناصر بهزادفر-جزیره گُرم (جزیره ‌ام‌الگرم، کرم، ‌ام‌الکرم)در جنوب‌شرقی بوشهر و در غرب بندر دیر قرار دارد.

مساحت تقریبی جزیره گُرم ۳ کیلومتر مربع (۳ کیلومتر طول و یک کیلومتر عرض) و ارتفاع آن یک متر از سطح دریا می‌باشد. این جزیره نزد بومیان منطقه با نام «گُرم» خوانده می‌شود و دلیل آن وجود انبوه درختان جنگلی حرا در ساحل روبه‌روی آن است که در گویش محلی به «گُرم» موسوم است. در واقع نام «ام‌الکُرم» توسط دریانوردان عرب به این جزیره داده شده است.

جزیره گرم از جزیره‌های غیرمسکونی ایرانی در خلیج‌فارس است و در فاصله ۱٫۵ کیلومتری ساحل قرار دارد. در سواحل مقابل این جزیره اجتماعاتی از جنگل‌های ماندابی حرا (موسوم به گُرم) به مساحت ۲۵ هکتار قرار دارد. این جزیره دارای تپه‌های شنی و گیاهان شورپسند (تهما) است. محل زیست پرندگان بومی مانند: کاکایی اگرت، حواصیل خاکستری، باکلان و سلیم خرچنگ‌خور و پرندگان مهاجر زمستان‌گذران می‌باشد.

این جزیره با آب و هوای گرم و مرطوب در حال حاضر زیستگاه لاک‌پشت‌های خلیج‌فارس می‌باشد و از این نظر اهمیت زیست‌محیطی قابل توجهی دارد.

جزیره گرم مناظری از طبیعت دریای خلیج‌فارس را عرضه می‌کند که دلپذیر و زیباست. وجود درختان حرا با وجود پرندگان زیبا از چشم‌نواز‌ترین دیدنی‌های طبیعی است.

بهترین زمان بازدید از جاذبه‌های این جزیره از مهر تا فروردین است.

مسیر دسترسی

از شرق بندر بوشهر و در مسیر ساحلی می‌توان به منطقه بردخون و سپس از این نقطه به جزیره دسترسی پیدا کرد.

از مسیر غرب بندر دیر، منطقه بردخون نیز می‌توان به جزیره نخیلو رفت.

امکان بازدید از جزیره نخیلو فقط با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر وجود دارد.

منابع:

 

راهنمای سفر در ایران(anobanini.net)، سیری در ایران