تنگ «دار» جاذبه‌ای از صخره‌ها، رود و جنگل

تنگ «دار» جاذبه‌ای از صخره‌ها، رود و جنگل ناصر بهزادفر- تنگ «دار» در جنوب غربی نوشهر و در استان مازندران قرار دارد. به نظر می‌رسد نام این تنگ به خاطر دار و درخت‌های فراوان اطراف تنگ است. دره تنگ دار در دل جنگل‌های روستای کوشک‌سرا واقع شده است. روستای کوشک‌سرا در قسمت جلگه‌ای البرز در […]

تنگ «دار» جاذبه‌ای از صخره‌ها، رود و جنگل

ناصر بهزادفر- تنگ «دار» در جنوب غربی نوشهر و در استان مازندران قرار دارد.

به نظر می‌رسد نام این تنگ به خاطر دار و درخت‌های فراوان اطراف تنگ است.

دره تنگ دار در دل جنگل‌های روستای کوشک‌سرا واقع شده است.

روستای کوشک‌سرا در قسمت جلگه‌ای البرز در غرب استان مازندران واقع شده است. روستای کوشک‌سرا از شمال به نوشهر و چالوس، از جنوب به جنگل‌های سرسبز، از شرق به روستاهای نیرنگ و تازآباد و از غرب به شهرستان چالوس متصل شده است.

تنگ دار از دو طرف با دیواره‌هایی بلند محصور شده است، دیواره‌های بزرگ و عظیم که در طول مسیر گاهی سر به هم آورده‌ا‌ند و منظره یک غار را تداعی می‌کنند و گاه از هم فاصله می‌گیرند و محوطه‌ای زیبا می‌سازند.

فضا و موقعیت تنگ دار به گونه‌ای است که می‌توان از همان ابتدا پا در آب خنک رودخانه تنگ دار گذاشت و برخلاف جهت آب، در مسیر تنگ حرکت کرد.

صخره‌های پوشیده از خزه و پرسیاوشان منظره بی‌نظیری را ایجاد کرده است. شایان ذکر است که عمق آب در هر قدم متغیر است. برای مثال ممکن است هنگامی‌ که آب تا زانوی ما است، در قدم بعدی تا گردن در آب فرو رویم.

در ادامه مسیر به حوضچه‌هایی می‌رسیم که می‌توان از روی صخره‌ها در آن شیرجه زد و از شنا لذت برد.

صدای دلنشین آبشار، فرود و صعود‌های زیبا و شنا در میان حوضچه‌های زلال، همه و همه از جمله ویژگی‌های جذاب و به‌یاد ماندنی حضور در تنگ زیبای ‌تنگ دار است.

مسیر دسترسی

با حرکت در جاده نوشهر خروچی چالوس به نوشهر، به روستای کوشک‌سرا می‌رسیم و از این مسیر به سمت تنگ حرکت می‌کنیم.

منابع

 

ویلا جار، دالاهو، سیری در ایران