جنگل «اولنگ» با پوشش مرتعی و جنگلی زیبا

جنگل «اولنگ» با پوشش مرتعی و جنگلی زیبا ناصر بهزادفر- جنگل اولنگ در فاصله‌ ۸۰ کیلومتری شمال شاهرود و در جنوب رامیان در استان گلستان قرار دارد. این جنگل در امتداد جنگل‌های ابر و قطری و از شمال به جنگل‌های استان گلستان، از شرق، غرب و جنوب به ارتفاعات حوضه‌ آبریز شهرستان شاهرود محدود می‌شود. […]

جنگل «اولنگ» با پوشش مرتعی و جنگلی زیبا

ناصر بهزادفر- جنگل اولنگ در فاصله‌ ۸۰ کیلومتری شمال شاهرود و در جنوب رامیان در استان گلستان قرار دارد.

این جنگل در امتداد جنگل‌های ابر و قطری و از شمال به جنگل‌های استان گلستان، از شرق، غرب و جنوب به ارتفاعات حوضه‌ آبریز شهرستان شاهرود محدود می‌شود. ارتفاع این اراضی حدود ۳۱۰۰ تا ۳۲۰۰ متر از سطح دریاست و در واقع بر روی یال‌های جداکننده‌ دو حوضه‌ آبریز شمالی و جنوبی رشته‌کوه البرز شرقی، در منطقه‌ خیج شاهرود قرار دارد.

به علت تنوع اقلیمی، دو نوع پوشش گیاهی مرتعی و جنگلی در این منطقه قابل مشاهده است. در بخش پوشش مرتعی که در دامنه‌ جنوبی منطقه‌ اولنگ گسترش دارند، اغلب گونه‌ها شامل گیاهان چندساله از جمله استیپا، فستوکا، برموس و اگروپایرون به همراه درمنه، چوبک، کلاه میرحسن وسالویا و… قابل ‌مشاهده است اما در بخش شمالی منطقه‌ اولنگ که شامل جنگل‌های خزری است و از مهم‌ترین گونه‌های جنگلی منطقه می‌توان در دو بخش درختان و درختچه‌ها به مواردی چون بلوط، ممرز، افرا، شیردار، ولیک، ازگیل، کرکو و … اشاره کرد. مهم‌ترین گونه‌های جانوری قابل مشاهده در منطقه شامل انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان هستند. شرایط جنگلی و امکان پناه گرفتن حیوانات شانس مشاهده‌ بسیاری از حیوانات را برای گردشگران کم کرده است، اما با صرف وقت و با تمهیدات خاص می‌توان گونه‌های جانوری مختلف را مشاهده کرد.

فصل بهار، تابستان و پاییز برای رفتن به اولنگ مناسب است.

مسیر دسترسی

از شاهرود، میدان امام رضا (ع) (سرچشمه) وارد جاده شاهرود-آزادشهر شده و بعد از رسیدن به شهر بسطام مستقیم به راه خود ادامه می‌دهیم، (حدود ۶۰ کیلومتر)، بعد به سمت چپ می‌پیچیم و وارد جاده شاهرود-رامیان می‌شویم و بعد از ۱۵ کیلومتر به جنگل اولنگ می‌رسیم.

 

منبع: کافه گردش