قله درفک، بام گیلان

قله درفک، بام گیلان ناصربهزادفر-درفک در شمال شرقی رودبار در استان گیلان قرار دارد. ارتفاع قله درفک ۲۷۰۰ متر است. درفک، بی‌شک از زیبا‌ترین کوهستان‌های ایران و از زیستگاه‌های گیاهی و حیوانی مهم کشور است. قله درفک بام استان گیلان و آتشفشانی خاموشی است. تابستان درفک، هوای روح‌بخش و طبیعتی سرسبز دارد، اما در فصل […]

قله درفک، بام گیلان

ناصربهزادفر-درفک در شمال شرقی رودبار در استان گیلان قرار دارد.

ارتفاع قله درفک ۲۷۰۰ متر است.

درفک، بی‌شک از زیبا‌ترین کوهستان‌های ایران و از زیستگاه‌های گیاهی و حیوانی مهم کشور است. قله درفک بام استان گیلان و آتشفشانی خاموشی است.

تابستان درفک، هوای روح‌بخش و طبیعتی سرسبز دارد، اما در فصل پاییز در درفک می‌شود در برگ‌های پاییزی غرق شد و شگفت‌زده از رنگارنگی برگ‌‌ها در جنگل قدم زد و زیبا‌ترین خاطره زندگی خود را رقم زد.

مسیر دسترسی

چند مسیر مهم

۱- اگر از تهران به سمت درفک حرکت کنیم، باید در اتوبان قزوین-رشت، بعد از رودبار در رستم‌آباد و در مقابل راهدارخانه (جمشدخانه) رستم‌آباد به سمت راست تغییر مسیر دهیم. پس از عبور از توتکابن و پلی که روی سپیدرود قرار دارد، به سمت روستای شیرکوه می‌رویم.

 از شیرکوه، وارد جنگل‌های منطقه می‌شویم که اگر آن را ادامه دهیم، بعد از عبور از یک سراشیبی تند به فضایی بی‌درخت و سرسبز خواهیم رسید با یک کلبه چوبی در میان آن. اینجا لارنه است بعد از لارنه دوباره تا چشم کار می‌کند جنگل است و گیاهان بلند.

در ادامه مسیر، بعد از آن‌که از منطقه کم درختی به نام مزرعه گذشتیم، یک شیب تند مقابل ما قد علم می‌کند که سیاه‌دره نام دارد و دارای درختچه‌های سیب جنگلی، ازگیل، خرمالوی وحشی است. سپس به چشمه جیرونی خواهید می‌رسیم. از جیرونی به بعد به تدریج منطقه کم درخت می‌شود و بعد از گذشتن از گردنه پهن دژ به قله خواهیم ‌رسید

۲- مسیر سیاهکل-جاده دیلمان-روستای شاه شهیدان-ابتدای مسیر جنگلی-ییلاق «وزنه‌بن»-کاسه درفک. از این منطقه مسیر اول سینه‌کش سمت راست است که به تدریج صعود کرده و به خط‌الرأس کاسه ختم می‌شود و مسیر دوم، مسیر سمت چپ است که از حاشیه دره‌ای پرشیب به ارتفاعات قله می‌پیوندند. از «چشمه وزنه بن» تا قله سه ساعت طول خواهد کشید.

۳- مسیر جبهه غربی از انتهای روستا سطلخ‌جان از کنار استخر بزرگ آب از پاکوب مشخصی صعود آغاز می‌شود. منطقه گرده تال سیاه‌دره ـ منطقه جیرونی پایین-منطقه جیرونی بالا- منطقه پهن دشت و پس از آن نیز در منطقه کاسه درفک قرار خواهیم گرفت.

منابع

کجارو

سینا پرس

سایت صنعت نوریسم

گروه کوهنوردی تیلار