پارک جنگلی سی‌سنگان، آمیختگی جنگل و دریا

پارک جنگلی سی‌سنگان، آمیختگی جنگل و دریا ناصر بهزادفر- پارک جنگلی سی‌سنگان در غرب نور و در استان مازندران قرار دارد. مساحت این پارک در حدود ۶۰۲ هکتار است. پارک جنگلی سی‌سنگان آب و هوایی مرطوب و زمستان‌های ملایم دارد و میزان میانگین بارندگی سالانه آن به ۱۱۰۰ میلی‌متر می‌رسد. پارک جنگلی سی‌سنگان یکی از […]

پارک جنگلی سی‌سنگان، آمیختگی جنگل و دریا

ناصر بهزادفر- پارک جنگلی سی‌سنگان در غرب نور و در استان مازندران قرار دارد.

مساحت این پارک در حدود ۶۰۲ هکتار است.

پارک جنگلی سی‌سنگان آب و هوایی مرطوب و زمستان‌های ملایم دارد و میزان میانگین بارندگی سالانه آن به ۱۱۰۰ میلی‌متر می‌رسد.

پارک جنگلی سی‌سنگان یکی از مشهور‌ترین پارک‌های جنگلی و ساحلی مازندران است. سی‌سنگان تنها ذخیره‌گاه بزرگ شمشاد در ایران و خاورمیانه بوده و مساحت زیادی از پوشش گیاهی جنگلی و ساحلی را به خود اختصاص داده است. از گونه‌های مشهور موجود در پارک جنگلی سی‌سنگان به غیر از شمشاد می‌توان به بلوط‌هایی که گاه ارتفاع آنها به دو متر می‌رسد، اشاره کرد. از قسمت دریا که به سمت جنگل پارک حرکت می‌کنیم بر ارتفاع پارک افزوده می‌شود و بالا‌ترین ارتفاع آن به ۵۰ متر می‌رسد.

در بخش ساحلی درختان و درختچه‌هایی همچون توسکا، لَرگ، بلوط، آزاد، انجیر، داغداغان، انار، ازگیل، شیردار، جَل، خُرمندی، توسکای قشلاقی، سرخ ولیک، نمدار، شب خسب، گوجه جنگلی، ازگیل و گلابی‌جنگلی، توت، بلند مازو، پلت، اُوجا، انجیلی، سیاه تَلُو، سیاه ال و سیاه اربه دیده می‌شود.

در بخش غربی جامعه بلوط – ممرزستان و در حد انتهای غربی و قسمتی از جنوب پارک، جامعه انجیلی – ممرزستان و جامعه بلوط – ممرزستان در مرز تیپ‌ها با شمشاد، آمیخته است.

در این پارک پستاندارانی چون شُوکا، مَرال، خرس‌قهوه‌ای، پلنگ، روباه، گربه‌جنگلی، گراز و شغال دیده می‌شود. دوزیستانی چون غوک و وزغ و سمندر و خزندگانی چون انواع مار نیز از دیگر جانواران پارک جنگلی سی‌سنگان هستند.

 فصل بهار و پاییز بهترین ایام دیدار از سی‌سنگان است.

مسیر دسترسی:

پارک جنگلی سی‌سنگان در ۳۰ کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار دارد. برای رسیدن به آن باید خود را به شهرستان نور یا نوشهر برسانیم. تابلوهای راهنمایی ما را به سمت پارک جنگلی سی‌سنگان راهنمایی می‌کنند.

منابع:

 

سیری در ایران، کارناوال، نوشهر از نگاه تصویر