دریاچه «سر دریا» عروس زیبای تفتان

دریاچه «سر دریا» عروس زیبای تفتان ناصر بهزادفر- دریاچه سر دریا در ۴۲ کیلومتری شمال خاش و در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این دریاچه در دامنه‌های‌جنوبی کوه تفتان و در ارتفاع ۲۶۸۵ متری از سطح دریا قرار دارد. ارتفاع قله تفتان ۳۹۴۱ متر و در دامنه این کوه زیبا شاهکاری از طبیعت جا […]

دریاچه «سر دریا» عروس زیبای تفتان

ناصر بهزادفر- دریاچه سر دریا در ۴۲ کیلومتری شمال خاش و در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

این دریاچه در دامنه‌های‌جنوبی کوه تفتان و در ارتفاع ۲۶۸۵ متری از سطح دریا قرار دارد. ارتفاع قله تفتان ۳۹۴۱ متر و در دامنه این کوه زیبا شاهکاری از طبیعت جا خوش کرده است و تصویر بی‌نظیری در پیش چشمان ما جای می‌گیرد. دریاچه‌ای زیبا که در اثر فرو ریختن کوه و مسدود شدن دهانه خروجی آب به صورت کاملاً طبیعی به وجود آمده و زیبایی خاصی را به نمایش گذاشته است. هنوز سنگلاخ‌‌ها در قسمت‌جنوبی دریاچه به چشم می‌خورند.

آب دریاچه از زیر سنگلاخ‌‌ها و از چشمه شیرین ابک زیر تأمین می‌شود. آب این چشمه در گرم‌‌‌ترین روزهای سال نیز سرمای خود را حفظ می‌کند.

میزان آب آن در تمام فصول متغیر است و در فصل بارندگی به حداکثر میزان خود می‌رسد.

این دریاچه جلوه‌ای دیگر از سخاوت بی‌بدیل طبیعت را به نمایش می‌گذارد.

طبیعت این منطقه جلوه‌های تماشایی بسیاری دارد. درختان انبوه و تنومند بنه، زیتون وحشی، بادام‌کوهی، انواع درمنه سیاه و سفید و دیگر گیاهان دارویی کمیاب دریاچه را با حضورشان مزین کرده‌اند و جلوه خاصی به این دریاچه داده‌اند. این دریاچه زیبا هر ساله مکان امنی برای پرندگان مهاجری همچون کاکایی، آبچلیک و غازهای وحشی می‌باشد.

آب و هوای این استان، بیابانی و خشک است پس در تابستان سفر به این منطقه نمی‌تواند خوشایند باشد. فصول دیگر این منطقه آب و هوای بهتری دارد.

مسیر دسترسی

 

برای دیدن این دریاچه. در جاده  اصلی خاش و زاهدان راه تفتان را در پیش می‌گیریم. با گذر از روستای باستانی تمندان، به کمک تابلو‌‌ها دریاچه را پیدا خواهیم کرد. فقط قسمتی از مسیر برای رسیدن به دریاچه خاکی اما مناسب است و امکان عبور و مرور با هر خودرویی وجود دارد.