چشمه «کانی گراوان» جریانی از آب در میان سنگ‌های رنگارنگ

چشمه «کانی گراوان» جریانی از آب در میان سنگ‌های رنگارنگ ناصر بهزادفر- چشمه آب معدنی گراوان در ۱۲ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان سردشت قرار دارد. این چشمه در نزدیکی روستایی به نام کانی گویز واقع شده است. در زبان کردی به چشمه، کانی گفته می‌شود و از آنجا که این چشمه دارای املاح آهکی و سنگین […]

چشمه «کانی گراوان» جریانی از آب در میان سنگ‌های رنگارنگ

ناصر بهزادفر- چشمه آب معدنی گراوان در ۱۲ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان سردشت قرار دارد.

این چشمه در نزدیکی روستایی به نام کانی گویز واقع شده است.

در زبان کردی به چشمه، کانی گفته می‌شود و از آنجا که این چشمه دارای املاح آهکی و سنگین است، آب آن را گراوان یعنی آب سنگین و سخت می‌نامند.

برخی این چشمه را به نام چشمه گراو می‌شناسند.

این چشمه در ارتفاع ۱۲۰۶ متر از سطح دریا قرار گرفته است.

سازه آهکی که چشمه از درون آن می‌جوشد، حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد با گذشت سالیان سال به شکل و اندازه جالبی تبدیل شده است.

میزان املاح محلول در آب این چشمه حداقل یک گرم در لیتر می‌باشد و آبی گازدار و معدنی از دل آن می‌جوشد و پس از روانه شدن در سطح زمین از خود موادی به جا می‌گذارد و این مواد با گذشت روز‌ها و اضافه شدن آنها، توده‌ای مخروطی شکلی ایجاد کرده است.

رودخانه‌ای که از پای این سازه طبیعی بدیع می‌گذرد، رودخانه هرمزآباد است و بعد از طی مسیر خود به رودخانه زاب کوچک می‌ریزد.

گفته می‌شود از خواص آب چشمه گراوان معالجه بیماری‌های پوستی است.

مسیر دسترسی

برای بازدید از این چشمه باید در مسیر سردشت به مهاباد رفت و بعد از گذر از شهر ربط مسیر تابلو چشمه کانی گراوان را نشان می‌دهند.

اما مسیر دیدنی دیگر از سمت شمال به جنوب است که باید از مهاباد به سردشت و پس از گردنه زمزیران به چشمه جوشان گراوان می‌رسیم.

 

منبع: کارناوال