قوری قلع،بزرگ‌ترین و زیبا‌ترین غار آبی آسیا

قوری قلع،بزرگ‌ترین و زیبا‌ترین غار آبی آسیا ناصربهزادفر- غار قوری قلعه بزرگ‌ترین و زیبا‌ترین غار آبی آسیا در محدوده شهرستان پاوه و در ۸۶  کیلومتری کرمانشاه قرار گرفته است. بنا بر گفته‌ زمین‌شناسان، قوری قلعه ‪ ۶۵میلیون سال قدمت دارد. درازای این غار ۱۲ کیلومتر و ژرفای آن ۳۱۴۰ متر است. دمای داخل غار را […]

قوری قلع،بزرگ‌ترین و زیبا‌ترین غار آبی آسیا

ناصربهزادفر- غار قوری قلعه بزرگ‌ترین و زیبا‌ترین غار آبی آسیا در محدوده شهرستان پاوه و در ۸۶  کیلومتری کرمانشاه قرار گرفته است.

بنا بر گفته‌ زمین‌شناسان، قوری قلعه ۶۵میلیون سال قدمت دارد. درازای این غار ۱۲ کیلومتر و ژرفای آن ۳۱۴۰ متر است. دمای داخل غار را ۷۰و رطوبت نسبی آن را ۸۹درصد اندازه‌گیری کرده‌اند.

در ۷۰۰متری غار، آبادی وجود دارد که در ایام دور قلعه‌هایی به شکل‌های مختلف آن را محاصره کرده‌اند و وجه تسمیه این غار یکی از همین قلعه‌هاست که به شکل قوری بوده است.

غارنوردان آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی قوری قلعه را در سال‌های ، ۱۳۳۶، ۱۳۴۵و ۱۳۶۳شمسی بررسی و تقریباً ۵۵۰متر را از آن کشف کرده‌اند.

در ۵۰۰متری غار، دو تالار کوهان شتر و مریم شناسایی شده است. در این تالار‌ها شکل‌های مختلفی از جمله نیم‌رخ شتر، کوهان شتر، مار، طوطی، کرکس، شیرسنگی، کاخ سفید، قلب، کشتی، برج پیزا، آسیه ‌زن‌فرعون، (ابوالهول)، بابا نوئل، مجسمه فردوسی و مشابه تصویر حضرت مریم دیده می‌شود.

در یکهزار متری طول غار نیز تالارهای نماز، بلور و عروس کشف شده است. تالار نماز در ۵۵۰متری غار و در کنار این تونل قرار دارد. این تونل که ۱۲متر طول و ۸ متر عرض دارد، قسمت اصلی غار را تشکیل می‌دهد و به تونل برزخ شهرت دارد و از آن‌جا که سقف تونل به آب چسبیده، مانع از ادامه حفاری‌ها شده است. در یکهزار متری غار تالار بلور و در داخل تالار نیز حوضچه‌ای فوق‌العاده زیبا وجود دارد. وجود قندیلهای پرده‌ای در حوضچه که با دست زدن به هرکدام صدای یکی از آلات موسیقی ایجاد می‌شود، ازجمله دلایل این زیبایی است. تالار عروس که یکی از هیجان‌انگیز‌ترین بخش‌های غار قوری قلعه است در هزار و ۵۰۰متری آن واقع شده است.

جنس سنگ‌های این تالار کریستال و براق و سفید بوده و کسانی که بر روی آن‌ها راه می‌روند، می‌توانند جای پای خود ببینند. وجود ۴ آبشار به ارتفاع ۱۰تا ۱۲متر در هزار و ۷۰۰متری غار، زیبای آن‌را به اوج می‌رساند.

قندیل‌های کریستال مانند نیز که جنسشان از رسوبات آهکی است و از سقف آویزان شده‌اند در تمام طول غار خودنمایی می‌کنند و در بعضی نقاط طول قندیل‌ها به ۸ متر نیز می‌رسد.

منابع:

ویکی پدیا

بیتوته

www.irancaves.ir

graphicnet.ir

jamejamonline.ir