دریاچه تار ،نگین دماوند

دریاچه تار ،نگین دماوند ناصربهزادفر-دریاچه تار از معدود دریاچه‌های طبیعی نزدیک تهران است که در شرق شهرستان دماوند و در دامنه کوه دوبرار قرار دارد. این دریاچه که در میان خط الرأس «دو برار» و «زرین کوه» محصور شده، یکی از دریاچه‌های آب شیرین ایران است که طول آن بیش از یک کیلومتر و عرض […]

دریاچه تار ،نگین دماوند

ناصربهزادفر-دریاچه تار از معدود دریاچه‌های طبیعی نزدیک تهران است که در شرق شهرستان دماوند و در دامنه کوه دوبرار قرار دارد.

این دریاچه که در میان خط الرأس «دو برار» و «زرین کوه» محصور شده، یکی از دریاچه‌های آب شیرین ایران است که طول آن بیش از یک کیلومتر و عرض آن در حدود ۲۵۰ متر است.

تقریباً ۷۰ درصد آب‌ دریاچه تار از بخش شمالی و آبریزهای ارتفاعات مذکور تأمین می‌شود. این دریاچه از نظر حیات وحش جانوری شامل قوچ، میش البرزی و کل بز است و آبزیان موجود در دریاچه تار و هویر را ماهی قزل‌آلای رنگین کمان زرد پر شامل می‌شود. گفتنی است که سالانه از این منطقه گردشگری ۱۲۰هزار نفر بازدید می‌کنند که از سوی بخش خصوصی امکاناتی از قبیل چادرهای موقت و سرویس بهداشتی برای آن‌ها فراهم شده است.

گردشگران این منطقه شب‌ها نیز می‌توانند کنار دریاچه اسکان کنند زیرا امنیت منطقه تار به صورت شبانه‌روزی با یگان حفاظت محیط‌زیست دماوند تأمین است.

 در اطراف دریاچه هیچ‌گونه پوشش جنگلی و درخت وجود ندارد و بادهای غربی سرد همیشه در تار می‌وزند. در ایامی نه چندان دور آویشن‌های فراوانی در منطقه وجود داشته که به خاطر فرسایش شدید دیگر اثری از آن‌ها باقی نمانده است. این دریاچه برای ورزش‌های آبی همچون شنا، قایقرانی و ماهیگیری مناسب است.

سفر به این دریاچه معمولاً از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا پایان تابستان ادامه می‌یابد. هایپرشیا در فصل بهار و تابستان تورهایی را برای این منطقه اجرا می‌کند.

مسیرهای دسترسی

 برای رسیدن به این دریاچه ۳ مسیر وجود دارد:

مسیر اول : شهر دماوند، آبادی چنار عرب‌ها، جاده معدن، آخر جاده خاکی، دریاچه تار.

مسیر دوم: از طریق جاده‌ تهران به فیروزکوه، در ۹۸ کیلومتری آن یعنی دلیچای، جادهای منشعب می‌شود و از روستاهای یهر، لی‌پشت، مومج، دهنار و هویر عبور کرده و در ۲۸ کیلومتری به دریاچه تار رسیده و از ضلع جنوبی آن عبور کرده به جاده‌ای که از طریق دماوند به دریاچه منتهی می‌شود متصل می‌گردد.

 مسیر سوم: شهر دماوند، جاده فیروزکوه، جاده آسفالته آبادی آرو ادامه جاده خاکی، از آبادی آرو که رد شدید و پل دلیچای و دهنار را رد کردید به دریاچه هویر می‌رسید.

 منابع:

 

سایت شرکت هایپرشیا، محسن فاتحی