کاهش ۴۷۵۹ واحدی شاخص بورس تهران

کاهش ۴۷۵۹ واحدی شاخص بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز(شنبه) با کاهش ۴۷۵۹ واحد روبه‌رو شد. به گزارش فارس، بورس اوراق بهادار تهران حتی با تصویب بسته‌های پیشنهادی سازمان بورس هم نتوانست خود را از مهلکه ریزش نجات دهد و در ابتدای ساعات معاملات گرچه مقداری رشد کرد، اما […]

کاهش ۴۷۵۹ واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز(شنبه) با کاهش ۴۷۵۹ واحد روبه‌رو شد. به گزارش فارس، بورس اوراق بهادار تهران حتی با تصویب بسته‌های پیشنهادی سازمان بورس هم نتوانست خود را از مهلکه ریزش نجات دهد و در ابتدای ساعات معاملات گرچه مقداری رشد کرد، اما از میانه بازار روند نزولی در پی گرفت، به‌گونه‌ای که در پایان معاملات شاخص کل با کاهش ۴۷۵۹ واحد به رقم یک میلیون و ۱۶۷ هزار و ۵۰۲ واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن ۸۳۶ واحد کاهش یافته و به رقم ۴۲۲ هزار و ۱۸ واحد رسید. ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از چهار میلیون و ۶۷۰ هزار میلیارد‌تومان رسید. معامله‌گران در بورس تهران بیش از سه میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۶۴ هزار نوبت معامله و به ارزش ۲۷۰۳ میلیارد‌تومان دادوستد کردند. ارزش معاملات فرابورس هم بیش از ۵۵۰۰ میلیارد‌تومان رسید که با این حساب معامله‌گران در دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۸۲۰۰ میلیارد‌تومان دادوستد کردند. همه شاخص‌های بورس قرمز بودند اما میزان ریزش شاخص‌ها زیر یک درصد بوده است. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۴۱صدم درصد کاهش یافت، شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن دودهم درصد کاهش یافت، شاخص آزاد شناور ۱۸صدم درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس ۲۳صدم درصد کاهش یافت. شاخص بازار دوم بورس ۶۳ صدم درصد کاهش یافت. خریدران پالایش یکم هنوز با گذشت هفت ماه با ۳۲ درصد زیان همراه هستند، یکی از مصوبات شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی این بود که دولت با سهام جایزه زیان خریداران پالایش‌یکم را جبران کند که هنوز این قول عملی نشده است. هر واحد ۱۰ هزار تومانی پالایش یکم هنوز به نرخ ۷۸۳۳ تومان معامله می‌شود. نمادهای ملی مس و بانک پاسارگاد بیشترین اثر تقویتی بر شاخص بورس را داشته و نمادهای شستا، پتروشیمی‌خلیج‌فارس، پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه تهران و پالایشگاه بندرعباس بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند. نمادهای پرتراکنش در بورس شامل ملی مس ایران، سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی، بانک پاسارگاد، بانک تجارت، معدنی اپال کانی پارس، فولادمبارکه و پالایش نفت اصفهان بودند.

کاهش شاخص فرابورس

در فرابورس ایران هم شاخص کل ۵۹ واحد کاهش یافته و به رقم ۱۷ هزار و ۳۶۵ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۱۷۵ هزار میلیارد‌تومان رسید. معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۴۹۵ میلیون سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۷۲ هزار فقره معامله و به ارزش ۵۵۰۰ میلیارد‌تومان دادوستد کردند. نماد نیرو برق دماوند بیشترین اثر تقویتی بر شاخص فرابورس را داشته و برعکس نمادهای سنگ‌آهن گهرزمین، آریاساسول، ذوب‌آهن، پتروشیمی‌تندگویان، فولاد ارفع و صباتأمین بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند. نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، پلیمر آریاساسول، تولید نیروی برق دماوند، توسعه مسیر برق گیلان، ذوب‌آهن اصفهان،پتروشیمی‌تندگویانو امتیاز تسهیلات مسکن فروردین امسال بوده است. گفتنی است؛ از دلایل ریزش بازار در روز جاریکاهش نرخ ارزبه شمار می‌رود با وجود این که پیشنهاد‌های تقویتی سازمان بورس در شورای اقتصاد هم تصویب شد اما اثر مثبتی بر شاخص نداشته و شاخص کلبورس تهران هم ریزشی بوده است.