مزیت‌های ترانزیت بین‌المللی توسط صنعت خودروسازی گروگان گرفته شده است

  مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری مزیت‌های ترانزیت بین‌المللی توسط صنعت خودروسازی گروگان گرفته شده است مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری، با تأکید بر ضرورت ارتقای زیرساخت‌های ترانزیتی کشور، گفت: نباید منافع ملی را فدای منافع زودگذر خودروسازان کنیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، جواد هدایتی؛ با تأکید بر این‌که در جاهایی باید تصمیمات استراتژیک بگیریم، اظهار […]

 

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری

مزیت‌های ترانزیت بین‌المللی توسط صنعت خودروسازی گروگان گرفته شده است

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری، با تأکید بر ضرورت ارتقای زیرساخت‌های ترانزیتی کشور، گفت: نباید منافع ملی را فدای منافع زودگذر خودروسازان کنیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، جواد هدایتی؛ با تأکید بر این‌که در جاهایی باید تصمیمات استراتژیک بگیریم، اظهار کرد: این‌گونه نمی‌شود. در حوزه حمل‌ونقل یا باید منافع کلان ملی را ببینیم یا منافع بخش خودروسازی را. این هم حتی منافع خودروساز هم نیست چراکه منافع زودگذر است. وی ادامه داد: ما در جنگ کریدورهای بین‌المللی قرار داریم. معتقدم جنگ اخیر قفقاز به دلیل کریدور حمل‌ونقل بود. وی با بیان این‌که در مسیر کریدور شمال-جنوب سرمایه‌گذاری‌های بالایی در بندر ام‌الاقصر صورت گرفته تا با ریل و… بتوانند به خلیج‌فاررس متصل شوند، افزود: چینی‌‌ها در گوادر سپاکستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا مسیر موازی ایران از کراچی یا گوادر را به سمت افغانستان و از آنجا به سمت آسیای‌میانه را راه‌اندازی کنند. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با بیان این‌که ما در حال از دست دادن مزیت‌های ترانزیتی هستیم، تصریح کرد: اگر به سمت ارتقای زیرساخت‌های ترانزیتی حرکت نکنیم فرصت را از دست خواهیم داد که جبران آن غیرممکن خواهد شد. هدایتی؛ با اشاره به این‌که ایران دارای مزیت‌های خدادی در بخش ترانزیت بین‌المللی است، اظهار کرد: متأسفانه این مزیت به دلیل صنعت خودروسازی گروگان گرفته شده است. در زمان حاضر ما با ناوگان فرسوده با کامیون‌های ترک رقابت داریم که نه تنها منطقه بلکه اروپا را نیز قبضه کرده‌اند. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با تأکید بر این‌که برای ما خیلی مهم است که ناوگان بین‌المللی در منطقه اروپا، روسیه، قفقاز، آسیای‌میانه و… نفوذ داشته باشند، اضافه کرد: لازمه این کار در اختیار داشتن ناوگان به‌روز کامیون است. وقتی در این مناطق فعال باشیم، ارز وارد کشور می‌شود. در واقع یک نوع صدور خدمات به‌شمار می‌رود که دایره نفوذ ما را در منطقه گسترش می‌دهد. هدایتی؛ در عین حال گفت: اما این را محدود می‌کنیم و با روش‌های موجود آن را غیراقتصادی کرده‌ایم، . متأسفانه با چند واژه حمایت از تولید داخل این کار را انجام داده‌ایم در حالی که اصلاً کامیون تولید داخل نداریم. زمانیکه تحریم نبودیم، صنعت داخلی کامیون‌های وارداتی را می‌آوردند آن را رنگ می‌کردند، پلاک می‌کردند و با قیمت چند برابری به مردم می‌فروختند.