بازار سیاه نتیجه نبود نظارت بر توزیع لاستیک‌های باری

گروه خودرو- کارشناس صنعت تایر، با اشاره به وضعیت نامطلوب نرخ تایر سنگین در بازار، گفت: تایرهای عرضه ‌شده در سامانه به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم می‌شوند. در حوزه تایرهای وارداتی با توجه به قیمت‌ آن‌ها، اختلاف نرخ تایر در سامانه و بازار آزاد بسیار کم است. برای مثال اگر تایر درجه(۱) چینی […]

گروه خودرو- کارشناس صنعت تایر، با اشاره به وضعیت نامطلوب نرخ تایر سنگین در بازار، گفت: تایرهای عرضه ‌شده در سامانه به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم می‌شوند. در حوزه تایرهای وارداتی با توجه به قیمت‌ آن‌ها، اختلاف نرخ تایر در سامانه و بازار آزاد بسیار کم است. برای مثال اگر تایر درجه(۱) چینی در سامانه حدود ۱۵ میلیون است، در بازار نیز نرخ آن به همین صورت است. به گزارش مناقصه‌مزایده، وحید خراسانی؛ افزود: در بخش تایرهای تولید داخل، به دلیل آن‌که یارانه‌های متفاوتی به تولیدکننده اعطاء می‌شود، نرخ تمام‌شده آن حدود هشت الی ۹ میلیون تومان است؛ اما با توجه با اختلاف قیمت آن با تایرهای خارجی، نرخ آن در بازار حدود ۱۳ الی ۱۴ میلیون تومان است. این کارشناس صنعت تایر، در واکنش به شائبه دلالی تایر سهمیه‌ای در بازار آزاد، گفت: بسیاری از راننده‌ها با دریافت سهمیه تایر خود اقدام به فروش آن در بازار آزاد می‌کنند و این موضوع که دلالان تایر‌ها را به نرخ دولتی گرفته و در بازار آزاد می‌فروشند، درست نیست.

خودکفایی کشور در تولید تایر سواری

خراسانی؛ ادامه داد: در بخش تایرهای سبک در شرایط مساعدی قرار داریم و تولیدکنندگان علاوه بر این‌که توانایی برطرف کردن نیاز کشور را دارند، علاقه‌مند به صادرات محصولات خود نیز هستند؛ اما این موضوع در بخش تایرهای سنگین صدق نمی‌کند و در این بخش خصوصاً در نوع تایر‌های رادیال کماکان دچار مشکل هستیم و تنها یکسوم نیاز کشور از طریق تولید داخل تأمین می‌شود. وی درخصوص اثر واردات تایرهای خارجی بر قیمت تایرهای داخلی، اظهار داشت: حضور پُررنگ تایرهای خارجی سایز سنگین و نیمهسنگین در کشور موجب خواهد شد که تایر خارجی نرخ تایر در بازار را مشخص کند. البته که یک تولیدکننده داخلی در حال ورود به این عرصه است که به محض ورود محصولات آن به بازار، سهم تایر خارجی در بازار به حداقل خواهد رسید. همچنین الهویردی دهقانی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن، با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر احتکار، تخلف و بازارسیاه در بازار تایر دریافت نشده است، گفت: وضعیت تولید داخل در شرایط خوبی قرار دارد اما به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان هنوز توانایی تأمین تمام تقاضای تایر در کشور را ندارند و تایرهای وارداتی در حال تأمین این بخش از نیاز رانندگان هستند و میزان قابل‌توجه اختلاف قیمت نیز به همین دلیل است.

رانندگان تایر مورد نیاز خود را از سامانه وزارت صمت دریافت کنند

براساس اطلاعیه سامانه کالای وزارت صمت، تمامی ناوگان سنگین و نیمهسنگین (دارای رینگ‌های ۱۴ با ظرفیت بالای یک تن و بالاتر) که بیمه شخص ثالث فعال دارند، می‌توانند در این سامانه نسبت به اخذ فیش رزرو تایر اقدام نمایند. درحالی یک کارشناس صنعت تایر مدعی توزیع لاستیک ناوگان سنگین جاده‌ای با نصف قیمت بازار در سامانه جامع تجارت شده که دبیر کانون کامیون‌داران، گفت: این ادعا دروغ است. احمد کریمی؛ درخصوص وضعیت تأمین لاستیک ناوگان سنگین کشور و در واکنش به اظهارات یک کارشناس صنعت تایر درباره توزیع لاستیک در سامانه وزارت صمت با نصف قیمت بازار، اظهار کرد: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که یک مشکل اساسی در تأمین لاستیک داریم؛ متأسفانه هنوز نیاز بخش حمل‌ونقل به لاستیک در رابطه با نوع و سایز آن توسط تولیدکنندگان داخلی شناسایی نشده است. وی با بیان این‌که به همین دلیل تولیدکننده یا واردکننده نمی‌تواند با اطلاعات کامل نیاز بازار مصرف را تأمین کند، افزود: در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟ در این شرایط در مقطعی بازار می‌گوید فلان سایز لاستیک در بازار کم است و بلافاصله تمام ثبت‌سفارش‌‌ها به سمت این سایز می‌رود و از تولید یا تأمین دو سایز پُرمصرف دیگر غفلت می‌شود. وی با یادآوری این‌که در کشور فقط یک شرکت است که لاستیک سیمی (رادیال) تولید می‌کند، یادآور شد: به خاطر همین است که بخش قابل‌توجهی از لاستیک سنگین در سایزهای ۳۱۵ و ۳۸۵ از طریق واردات تأمین می‌شود. وی اضافه کرد: این‌که می‌گویند در سامانه جامع تجارت لاستیک موجود است باید دید در سامانه تجارت لاستیک چه سایزی است. ضمن این‌که می‌بینیم وقتی سایز مورد نیاز لاستیک وارد سامانه می‌شود، تولیدکننده لاستیک بلافاصله با عوامل توزیع خودش هماهنگ می‌کند که این لاستیک یک ساعت دیگر توزیع می‌شود. دبیر کانون کامیون‌داران، تأکید کرد: در واقع بلافاصله لاستیک عرضه شده توسط عوامل توزیع از سامانه خارج می‌شود و عملاً به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد. کریمی؛ در پاسخ به این پرسش که این لاستیک‌‌ها چگونه از سامانه خارج می‌شود، گفت: توزیع‌کننده سند تعدادی از کامیون‌داران را دریافت می‌کند و برای هر کدام تعداد مجاز لاستیک را دریافت کرده اما همه لاستیک را در اختیار مصرف‌کننده قرار نمی‌دهد. وی افزود: اصلاً شرایط مناسبی را در توزیع لاستیک نداریم و عملاً تأمین آن از طریق بازار آزاد تأمین می‌شود. این ادعا که در حال تأمین نیاز مصرف‌کننده از طریق سامانه جامع تجارت وزارت صمت هستیم کاملاً بحث دروغ و اشتباهی است. وی یادآور شد: لاستیک‌های مورد نیاز در بازار ۱۴ تا ۱۵ میلیون قیمت و در سامانه وزارت صمت ۱۰ یا ۱۱ میلیون تومان قیمت دارد. اما آیا امکان این‌که لاستیک با این قیمت به دست مصرف‌کننده برسد، ‌وجود دارد؟ جواب منفی است.

ادعای توزیع لاستیک ناوگان سنگین با نصف قیمت بازار

این درحالی است که یک کارشناس صنعت تایر، با اشاره به وضعیت نامطلوب نرخ تایر سنگین در بازار، گفت: تایرهای عرضه ‌شده در سامانه به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم می‌شوند. در حوزه تایرهای وارداتی با توجه به قیمت‌ آن‌ها، اختلاف نرخ تایر در سامانه و بازار آزاد بسیار کم است. برای مثال اگر تایر درجه(۱) چینی در سامانه حدود ۱۵ میلیون است، در بازار نیز نرخ آن به همین صورت است. خراسانی؛ افزود: در بخش تایرهای تولید داخل، به دلیل آن‌که یارانه‌های متفاوتی به تولیدکننده اعطاء می‌شود، نرخ تمام شده آن حدود هشت الی ۹ میلیون تومان است؛ اما با توجه با اختلاف قیمت آن با تایرهای خارجی، نرخ آن در بازار حدود ۱۳ الی ۱۴ میلیون تومان است. وی در ادامه، رانندگان را عامل آشفتگی بازار تایر سنگین معرفی کرد و در واکنش به شائبه دلالی تایر سهمیه‌ای در بازار آزاد، تصریح کرد: بسیاری از راننده‌ها با دریافت سهمیه تایر خود اقدام به فروش آن در بازار آزاد می‌کنند و این موضوع که دلالان تایر‌ها را به نرخ دولتی گرفته و در بازار آزاد می‌فروشند، درست نیست. وی درخصوص اثر واردات تایرهای خارجی بر قیمت تایرهای داخلی، اظهار داشت: حضور پُررنگ تایرهای خارجی سایز سنگین و نیمه‌سنگین در کشور موجب خواهد شد که تایر خارجی نرخ تایر در بازار را مشخص کند. البته که یک تولیدکننده داخلی در حال ورود به این عرصه است که به محض ورود محصولات آن به بازار، سهم تایر خارجی در بازار به حداقل خواهد رسید.