خلأ نقشه راهبردی در صنعت فولاد کشور

  محمد قره‌داغلی – رئیس اندیشکده سیاست‌گذاری و مطالعات صنعت و معدن، گفت: در صنعت فولاد با خلأ نقشه راهبردی و کاربردی مواجه هستیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، احسان نمازی‌زاده؛ در نشست خبری چشم‌انداز فولاد ایران، فرصت‌‌ها و چالش‌‌ها، گفت: در باب تحلیل‌‌ها و فرصت‌های صنعت فولاد در این سال‌‌ها بسیار صحبت شده است و مسائل […]

 

محمد قره‌داغلی – رئیس اندیشکده سیاست‌گذاری و مطالعات صنعت و معدن، گفت: در صنعت فولاد با خلأ نقشه راهبردی و کاربردی مواجه هستیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، احسان نمازی‌زاده؛ در نشست خبری چشم‌انداز فولاد ایران، فرصت‌‌ها و چالش‌‌ها، گفت: در باب تحلیل‌‌ها و فرصت‌های صنعت فولاد در این سال‌‌ها بسیار صحبت شده است و مسائل مختلفی از کمبود مواداولیه، انرژی و آب و موضوعات مرتبط با آلایندگی و بحث‌های زیست‌محیطی و قیمت‌گذاری بیان شده است و همه این‌‌ها چالش‌‌ها جدی است، اما چند نکته خارج از این مسائل نیز قابل بیان است و نکته اول خلأ نقشه راهبردی صنعت فولاد است که در این زمینه یک نقشه کاربردی که نقش بازیگران اصلی فولاد در آن مشخص شود وجود ندارد تا براساس آن مأموریت‌‌ها داده شود. رئیس اندیشکده سیاست‌گذاری و مطالعات صنعت و معدن، در مورد شرکت‌های خصولتی، اظهار داشت: دولت هنوز مدیریت این شرکت‌ها را برعهده دارد، لذا در مورد این شرکت‌ها نقشی که به بخش‌خصوصی داده می‌شود را نمی‌توان به این شرکت‌ها داد، لذا شناخت این ساختار‌ها بسیار مهم است تا براساس شناخت، به آن‌‌ها نقش و مأموریت داده شود و اگر این اتفاقات صورت گیرد، آن‌گاه نمی‌گویم که مثلاً فولادی‌‌ها به دنبال معدن می‌روند و یا معدنی‌‌ها به دنبال فولاد می‌روند. نمازی‌زاده؛ با تأکید بر تعاملات فراسازمانی، اظهار داشت: نقشه راهبردی کاربردی باید عملیاتی باشد و همه فعالان حوزه باید درگیر آن باشند، همچنین مسأله آمایش سرزمین بسیار مهم است، در حالی که نقشه آمایش سرزمین سندی صوری است که در حوزه اجراء عملیاتی نشده است و بعضاً شاهد هستیم که واحدهای فولادی و صنعتی در جاهای مختلف به بهره‌وری نرسیده است. رئیس اندیشکده سیاست‌گذاری و مطالعات صنعت و معدن، با تأکید بر موضوع جانشین‌پروری، اظهار داشت: بعضاً مدیریت شرکت‌های فولادی ناکارآمد بوده و خارج از عرف است، لذا نگاه به جانشین‌پروری در این بخش لازم است تا برای این بخش افرادی تربیت شوند که مدیرانی دانا و حرفه‌ای باشند. نمازی‌زاده؛ گفت: مدیران حوزه فولاد باید دیپلماسی فولاد و تعاملات با دستگاه‌های مختلف را بدانند و این مسأله نیازمند آموزش است. وی با اشاره به حوزه دیپلماسی فولاد، افزود: ایران به عضویت پیمان شانگهای درآمده است و در این پیمان چهار تولیدکننده برتر وجود دارد و لذا این مسأله یک ظرفیت است و بسیاری از کشورهای عضو حجم زیادی از معادن را دارند و ما باید از این ظرفیت‌‌ها استفاده کنیم.