تعداد اندکی در مزایده گازهای مشعل با وجود قیمت پایین شرکت کردند

زنگنه: با وجود قیمت پایین تعداد اندکی در مزایده گازهای مشعل شرکت کردند گروه انرژی – وزیر نفت، گفت: برای فروش گازهای مشعل مزایده‌ای برگزار کردیم اما با وجود قیمت کم تعداد مراجعه‌کنندگان اندک بود. بیژن زنگنه؛ در جلسه علنی دیروز (سه‌شنبه) مجلس، در پاسخ به سؤال‌های نمایندگان مسجدسلیمان و مهاباد درباره جمع‌آوری گازهای مشعل […]

زنگنه: با وجود قیمت پایین تعداد اندکی در مزایده گازهای مشعل شرکت کردند

گروه انرژی – وزیر نفت، گفت: برای فروش گازهای مشعل مزایده‌ای برگزار کردیم اما با وجود قیمت کم تعداد مراجعه‌کنندگان اندک بود. بیژن زنگنه؛ در جلسه علنی دیروز (سه‌شنبه) مجلس، در پاسخ به سؤال‌های نمایندگان مسجدسلیمان و مهاباد درباره جمع‌آوری گازهای مشعل و گازرسانی و کمبود گاز مایع با اشاره به اینکه سالیانه رقمی‌ معادل ۳۵ میلیارددلار به مردم به صورت یارانه گاز داده می‌شود، افزود: گازهای مشعل یا همان گازهایی که به مشعل می‌رود، موضوعی است که بیش از ۶۰ سال مطرح بوده و اجرای آن پیچیده، دشوار و پرهزینه‌ است. وی بیان‌داشت: مجلس شورای‌اسلامی‌ نیز به این مسأله توجه داشته و آخرینبار در ماده۴۸ قانون برنامه ششم توسعه، دولت را موظف کرد تا گازهای مشعل به قیمت عادلانه واگذار شود. وزیر نفت، اظهار داشت: ما در اجرای این قانون یک مزایده برگزار کردیم و قیمت هر مترمکعب گاز برای پایه مزایده را نیمسنت تا دو سنت تعیین کردیم که تقریباً رایگان بود، اما تعداد مراجعه‌کنندگان اندک بود. وی ادامه‌ داد: بر این اساس قراردادهایی به مقدار نیم میلیون مترمکعب برای ایستگاه جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی و مارون۳ امضاء و راه‌اندازی شد و تأسیسات جمع‌آوری چند مورد دیگر نیز به ظرفیت یکمیلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب انجام شد، اما مقادیر بسیار کم بود. این مقام مسؤول، اضافه‌کرد: برای جمع‌آوری گازهای مشعل باید واحدهایی به نام ان.‌جی.‌ال یا پالایشگاه گازی ساخته شود، در این واحدها گازهای جمع‌آوری شده از چاه‌های مختلف، شیرین‌سازی و تفکیک و هر کدام برای هدفی مصرف می‌شوند، اما این موضوع به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد. وی درباره ساخت پالایشگاه گازی با بیان اینکه این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین است، تأکید کرد: این مهم پیشتر فقط به‌صورت دولتی انجام می‌شد، اما در این دولت به بخش‌خصوصی مجوز داده شد تا برای سرمایه‌گذاری حضور یابد. وزیر نفت، با بیان اینکه اقدامات بسیاری در خوزستان و فلات‌مرکزی در زمینه گاز انجام شده است، اظهار داشت: تا آخر سال۱۴۰۱ به بیش از ۹۰درصد جمع‌آوری گاز دست خواهیم یافت. وی افزود: البته در مسجدسلیمان گازهای به‌دست آمده منتقل نمی‌شود تا فرصت استفاده و بهره‌مندی از این منطقه سلب نشود. زنگنه؛ با اشاره به پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس، تصریح کرد: سه میلیارد سرمایه‌گذاری در این پالایشگاه انجام شده که ۳٫۴ میلیون مترمکعب خوراک برای تولید کالاهای پتروشیمی‌ جمع‌آوری می‌کند. وی ادامه‌ داد: در شرق کارون تولید گازها به دو پالایشگاه بیدبلند و مارون منتقل می‌شود که ۱۷٫۵ میلیون مترمکعب تولید آن است. وزیر نفت، با بیان اینکه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ در غرب کارون ۱٫۴میلیارددلار هزینه نیاز دارد، تأکید کرد: فاز نخست این پالایشگاه امسال راه‌اندازی می‌شود که ۹٫۶میلیون مترمکعب برای پتروشیمی ‌بندر امام‌خمینی(ره) گاز منتقل می‌کند. زنگنه؛ اظهار داشت: پالایشگاه هنگام که گاز جزیره قشم را جمع‌آوری می‌کند احداث شده و در دست بهره‌برداری است. در این زمینه دولت قدم بزرگی برداشته و سال ۱۴۰۱ به اتمام خواهد رسید. وی با بیان اینکه صادرات گاز در دولت فعلی دو برابر افزایش را تجربه کرده است، تصریح کرد: صادرات گاز خام‌فروشی محسوب می‌شود، به همین دلیل اولویت کشور صادرات محصولات پتروشیمی ‌تولیدشده از گاز است. وزیر نفت، خاطرنشان‌کرد: دو سند تهیه شده که یکی تراز مصرف و تولید گاز است که در افق ۱۴۲۰ بر بهینهسازی تأکید می‌کند و دیگری در زمینه حمل‌ونقل که به‌عنوان ری‌ گذاری برای دولت آینده محسوب می‌شود.

گازرسانی به بیش از ۹۰ درصد روستاها

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰درصد روستاها گازرسانی شده‌اند، تأکید کرد: ۴۳ هزار میلیاردتومان برای گازرسانی روستایی و ۴۰ هزار میلیاردتومان برای خطوط انتقال هزینه شده است. زنگنه؛ با بیان اینکه پوشش گازرسانی کل خانوارهای شهری و روستای در حال‌حاضر به ۹۳درصد رسیده است، اظهار داشت: این مهم در مهاباد به ۸۰درصد، سردشت به ۳۴درصد و پیرانشهر به ۷۲درصد رسیده است. وی با اشاره به اینکه اکنون فقط چهارمیلیون نفر در سراسر ایران از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند نیستند، گفت: در هر سال پالایشگاه‌ها هفت هزار تُن گاز مایع تولید می‌کنند که در دو سال اخیر پنج‌هزار و ۵۰۰ تُن آن در داخل توزیع شده است، این در حالی است که براساس محاسبات هر نفر ۱۱کیلو در ماه و در مجموع سالیانه دوهزار تُن گار مایع مصرف می‌کند. وزیر نفت، تصریح‌کرد: فاصله دو هزار تن مصرف خانوار تا پنج‌هزار و ۵۰۰ تن توزیع به مصارف غیر می‌رسد که از جمله آنها خودروهای فرسوده است. وی با بیان اینکه گاز مایع قاچاق نمی‌شود اما به سایر مصارف در داخل می‌رسد، خاطرنشان‌کرد: همه تولیدات پالایشگاه‌ها به مصرف داخلی می‌رسد. زنگنه؛ با بیان اینکه ۹۵ درصد مردم کشور از گاز بهره‌مند شده‌اند، ادامه‌داد: در برخی مناطق آذربایجانغربی مشکلاتی است که باید رفع شود و پوشش گازرسانی در این استان به ۷۸درصد رسیده و در برخی استان‌های دیگر به ۹۰درصد نیز رسیده است.