نگاهی به سازمان سنجش: از آغاز تا تحقیق و تفحص توسط مجلس!

گروه اجتماعی- نام سازمان سنجش با کنکور سراسری پیوند خورده است و هرگاه نامی ‌از این سازمان به گوش می‌رسد، همگان بی‌اختیار یاد کنکور و مصیبت‌های مربوط به آن می‌افتند؛ از خرید و فروش سؤالات کنکور تا خودکشی برخی از مردودین آن! این بار اما مجلس شورای‌اسلامی ‌پیش‌قدم شده و طرح تحقیق و تفحص از […]

گروه اجتماعی- نام سازمان سنجش با کنکور سراسری پیوند خورده است و هرگاه نامی ‌از این سازمان به گوش می‌رسد، همگان بی‌اختیار یاد کنکور و مصیبت‌های مربوط به آن می‌افتند؛ از خرید و فروش سؤالات کنکور تا خودکشی برخی از مردودین آن! این بار اما مجلس شورای‌اسلامی ‌پیش‌قدم شده و طرح تحقیق و تفحص از سازمان سنجش را در دستور کار قرار داده است. سازمانی که چندی پیش کنکور سراسری را نیز برگزار کرد که با جنجال‌هایی همچون خرید و فروش سؤالات و تحویل برخی کنکوری‌ها به مراکز قضایی همراه بود!

نگاهی به تاریخچه سازمان سنجش

سازمان سنجش آموزش کشور در سال ۱۳۴۷ با عنوان «مرکز آزمون‌شناسی ایران» با هدف تعیین نحوه گزینش دانشجویان برای ورود به دانشگاه‌ها توسط وزارت علوم و آموزش‌عالی ایران تأسیس شد. در سال ۱۳۵۴ با افزایش تعداد دانشجویان و گسترش دانشگاه‌های داخل ایران، سازمان سنجش آموزش کشور به سه حوزه معاونت فنی و پژوهشی، اجرایی و نظارت بر امور دانشگاه‌ها گسترش یافت و تا سال ۱۳۶۰ با همین تشکیلات به کار خود ادامه داد. در سال ۱۳۶۰ با توجه به طرح ادغام سازمان‌های وابسته به وزارتخانه، این سازمان منحل شده و وظایف آن به اداره کل گزینش دانشجو در حوزه معاونت دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتقل شد. با توجه به گسترش فعالیت‌های تحقیقاتی و اجرایی به ویژه در زمینه پذیرش و گزینش دانشجو، افزایش تعداد داوطلبان ورود به نظام آموزش‌عالی و حساسیت بیش از پیش مراحل مختلف امر گزینش دانشجو، در فروردین‌ماه سال ۱۳۶۸، تشکیلات سازمان سنجش آموزش کشور با سه معاونت اجرایی، فنی و پژوهشی و گزینش به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی ‌رسید و در تاریخ ۲۸ مهرماه ۱۳۶۸ شرح وظایف و پست‌های مصوب نیز به سازمان ابلاغ شد. در بهمن‌ماه ۱۳۷۸ سازمان سنجش آموزش کشور با توجه به گستردگی کمی ‌و کیفی وظایف خود، تغییرات جزیی در تشکلات اداری سازمان ایجاد کرد. این سازمان همچنین با سه معاونت اجرایی، معاونت فنی و آماری و معاونت تحقیقات آزمون و ارزیابی آموزشی به موجب تبصره۲ ماده۸ قانون استخدام کشوری به تأیید سازمان امور اداری و استخدامی‌ کشور رسید. تشکیلات این سازمان در مهرماه سال ۱۳۹۱ با توجه به تعدد آزمون‌های مختلف و حجم فعالیت‌هایش در بخش‌های ارزشیابی آموزشی و برگزاری سایر آزمون‌های ملی، تغییرات گسترده‌ای کرده ‌است.

موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از سازمان سنجش

نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی، ‌در جلسه علنی دیروز(دوشنبه) با تحقیق و تفحص از سازمان سنجش آموزش کشور موافقت کردند. گفتنی است؛ در ادامه جلسه علنی مجلس شورای‌اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور از سال ۱۳۹۱ در دستور کار صحن قرار گرفت که وکلای ملت با ۱۶۰ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در جلسه با این تحقیق و تفحص موافقت کردند. در متن این تحقیق و تفحص آمده است: سازمان سنجش آموزش کشور یکی از دستگاه‌هایی است که تاکنون هیچ‌گونه گزارش عملکرد شفافی به نهادهای نظارتی و مجلس شورای‌اسلامی ‌ارائه نداده و ایرادات و ابهامات زیادی در حوالی آن مطرح بوده و روزبه‌روز این ابهامات و سؤالات بیشتر می‌شود. با توجه به مدیریت طولانی‌مدت ابراهیم خدایی بر این سازمان و عدم پاسخگویی شفاف به نمایندگان مجلس و اعتراضات مردمی ‌فراوان پیرامون عملکرد وی، لازم است در یک تحقیق و تفحص همه‌جانبه، زوایای پنهان مدیریت ایشان و تیم مستقر در آن سازمان برای مجلس و مردم شفاف‌سازی و تخلفات احتمالی آن مورد بررسی قرار گیرد. لذا پیشنهاد می‌شود از تاریخ ۱/۷/۱۳۹۱ تاکنون، این تحقیق و تفحص انجام پذیرد.

محورهای این تحقیق و تفحص به شرح زیر است:

۱- حوزه معاونت فنی و آماری که شامل دفتر فناوری اطلاعات، دفتر ارتباطات نوین، دفتر طرح و آمار، حوزه صدور مجوزهای آزمون‌های زبان بین‌المللی و همه حوزه‌های مربوطه.

۲- حوزه معاونت امور آزمون‌ها، که مسؤولیت ساخت آزمون، طراحی سؤال و برگزاری میدانی آزمون‌ها را برعهده دارد و به‌طور خاص دفتر آزمون‌سازی و روان‌سنجی.

۳- حوزه معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع، که شامل امور مالی و اداری می‌باشد.

۴- شرکت تعاونی خدمات آموزشی، که متعلق به کارکنان سازمان سنجش می‌باشد و در سال‌های اخیر تبدیل به حیاط خلوت مدیران سازمان شده است.