تحریم و قدیمی بودن محصولات خودرویی فرصت صادرات قطعات را از بین برده

گروه خودرو- یکی از صنعت‌های تولیدی کشور که توان زیادی در تولید دارد، صنعت قطعه‌سازی است که با توجه به توان تولیدی آن باید بهای بیشتری به آن اختصاص داد. در این باره دبیر انجمن قطعه‌سازان، نکاتی را متذکر شد. مازیار بیگلو؛ در مورد طرح مجلس پیرامون شرایط واردات خودرو که یکی از آن‌ها صادرات […]

گروه خودرو- یکی از صنعت‌های تولیدی کشور که توان زیادی در تولید دارد، صنعت قطعه‌سازی است که با توجه به توان تولیدی آن باید بهای بیشتری به آن اختصاص داد. در این باره دبیر انجمن قطعه‌سازان، نکاتی را متذکر شد. مازیار بیگلو؛ در مورد طرح مجلس پیرامون شرایط واردات خودرو که یکی از آن‌ها صادرات قطعات خودرو است، گفت: قطعات خودروی تولید ایران به صورت بالقوه قابلیت صادرات زیادی دارند، الان هم با وجود اینکه مشکلاتی مانند تحریم؛ برای قطعاتی مانند قطعات تزئینی داخل و خارج خودرو، رادیاتور و… صادرات داریم، اما صادرات قطعات خودرو همیشه مشکلاتی داشته است. قیمت بالای مواداولیه یکی از این مشکلات است. به‌طوری که مواداولیه داخلی گران‌تر از مواداولیه خارجی است. طبیعتاً این موضوع روی قیمت تمام شده نیز تأثیر می‌گذارد. اگر می‌خواهیم مزیت رقابتی داشته باشیم باید این مشکل را حل کنیم. برای مثال فولاد وارداتی حدود ۱۰ درصد از فولاد تولید داخل ارزان‌تر است که نشان از نادرست بودن سیاست‌‌ها در حوزه تأمین مواداولیه صنایع است. بیگلو؛ با اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر این موضوع، بیان کرد: ۱۰ تا ۱۵ سال پیش که ارتباطات بین‌المللی ما بیشتر بود صادرات هم مؤثرتر بود. شرکت‌هایی که برای رنو تأمین قطعه می‌کردند صادرات خوبی به شرکت‌های خارجی داشتند. تحریم‌ها باعث کاهش سیطره به‌روزآوری محصولات شده است‌.  وی تصریح کرد: متأسفانه الان تولیدات ما خارج از نیازهای بازارهای بین‌المللی است. خودروهایی مانند پژو ۲۰۷ که ما برای آن‌ها تأمین قطعه می‌کردیم از مصرف بازارهای خارجی کنار رفته‌اند. برای افزایش صادرات قطعات خودرو ما دو پیشنهاد عمده و اصلی را مطرح کردیم. پیشنهاد اول این بود که با اصلاح‌ قیمت‌گذاری خودرو‌ها مشکلات مالی که به علت قیمت‌گذاری دستوری به وجود آمده‌اند را حل‌وفصل کنیم تا بتوانیم به وضعیت خود در دهه۸۰ بازگردیم و بتوانیم تولیدات خود را ارتقاء دهیم و حتی قطعات جدید تولید کنیم. پیشنهاد دوم نیز این بود که قیمت‌گذاری و توزیع مواداولیه را ساماندهی کنیم. این بخش می‌تواند مزیت رقابتی ما در بازارهای بین‌المللی باشد چراکه حدود ۸۰ درصد از مواداولیه مورد نیاز در تولید خودرو مانند پتروشیمی، آلیاژهای مختلف، آلیاژهای فولادی و مسی در کشور ما وجود دارد. ما نباید این مزیت رقابتی خود را با دست خود حذف کنیم. وی همچنین خاطرنشان کرد: متأسفانه قیمت‌گذاری و نظام توزیع مواداولیه ما را از دایره رقابت در بازارهای جهانی خارج کرده است. اگر این دو مشکل حل شود ما می‌توانیم طی چهار سال صادرات قطعات خود را به‌طور چشمگیری افزایش دهیم و می‌توانیم به دو میلیارد دلار صادرات قطعات خودرو برسیم. این رقم حتی بیشتر از نیاز ما برای واردات خودرو است. بنابراین با حل این دو مشکل اساسی، صادرات قطعات خودرو می‌تواند به تنهایی کفاف واردات خودرو را بدهد.