سنتی بودن و نقش پُررنگ دولت مهم‌‌ترین چالش‌های اکوسیستم‌های نوآور در معادن

مدیر مرکز نوآوری معادن و صنایع‌معدنی   سنتی بودن و نقش پُررنگ دولت مهم‌‌ترین چالش‌های اکوسیستم‌های نوآور در معادن  گروه زمین‌ومعدن – مدیر مرکز نوآوری معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمینو)، عنوان کرد: اشتغالزایی بخش معدن به‌گونه‌ای است که به‌ازای هر یک شغل مستقیم هفت شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود. حسین منصوری؛ در نشست مشترک با مدیرعامل […]

مدیر مرکز نوآوری معادن و صنایع‌معدنی  

سنتی بودن و نقش پُررنگ دولت مهم‌‌ترین چالش‌های اکوسیستم‌های نوآور در معادن

 گروه زمین‌ومعدن – مدیر مرکز نوآوری معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمینو)، عنوان کرد: اشتغالزایی بخش معدن به‌گونه‌ای است که به‌ازای هر یک شغل مستقیم هفت شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود. حسین منصوری؛ در نشست مشترک با مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی چالش‌های بنیادین اکوسیستم نوآوری بخش معدن و صنایع‌معدنی را شامل سنتی بودن صنعت و نقش پُررنگ دولت، اختصاص منابع مالی ناکافی، چالش‌های مدیریت ریسک، چالش‌های مالکیت فکری و… دانست. وی اظهار داشت در سال ۲۰۲۰ سهم استارت‌آپ‌‌ها در اقتصاد جهانی به سه تریلیون دلار رسیده و پنج اکوسیستم استارت‌آپی جهان شامل سیلیکون، بوستون، نیویورک، لندن و پکن است. منصوری؛ افزود: ۵۰ درصد استارت‌آپ‌‌ها در آمریکاست و ۲۵ درصد نیز در کشور چین است. همچنین ۵۰۰ شرکت در این حوزه ارزش بالاتر از یک میلیارد دلار دارند و تنها در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر در جهان رخ داده است. منصوی؛ در ادامه گفت: استرالیا سهم بیشتری در استارت‌آپ‌های معدنی در جهان دارد. در حال‌حاضر ۲۰۰ استارت‌آپ در بخش معدن در کشور وجود دارد که توسط دانشگاه صنعتی‌شریف استخراج شده است. مدیر مرکز نوآوری معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمینو)، درباره این مرکز، گفت: ایمینو در واقع حلقه انتقال‌دهنده دانش و فناوری‌های نوین به چرخه معدن و صنایع‌معدنی کشور است. با توجه به اهمیت این بخش و لزوم حرکت به سمت نوآوری، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی (ایمیدرو) بر آن شد تا مرکزی با تمرکز بر نوآوری و انتقال تکنولوژی و در راستای خمایت از استارت‌آپ‌‌ها در بخش معدن و صنایع‌معدنی کشور راه‌اندازی کند. وی همچنین کاهش عیار معادن و ذخایر سطحی، رشد تقاضای جهانی و رقابت جهانی را از دلایل اهمیت نوآوری دانست. منصوری؛ در ادامه بیان کرد: در حال‌حاضر شش استارت‌آپ در مجموعه ایمینو مستقر هستند که در زمینه‌های نشان دادن ظرفیت معادن، شبیه‌سازی پروژه‌ها، شناسایی ذخایر پنهان معادن کوچک، ارائه لایسنس مختص پروژه‌های تعمیر و نگهداری، ارائه لایسنس ویژه پروژه‌های الکترونیکی و بلاکچین فعالیت دارند. مدیر مرکز نوآوری معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمینو)، فرآیند پذیرش استارت‌آپ در ایمینو را شامل پنج مرحله دانست و افزود: در ابتدا ثبت ایده و طرح در سامانه ایمینو انجام می‌شود و سپس مرحله پیش‌غربالگری، ارزیابی توسط کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت، ارائه ایده و طرح به صورت حضوری و در نهایت انتخاب ایده برتر انجام‌ می‌شود. پس از پذیریش ایده طی فراخوانی که اعلام می‌شود در صورت تمایل بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری وارد مذاکره می‌شویم و اگر بخش‌خصوصی نسبت به ایده علاقه‌مند نبود ایمینو از ایده مورد نظر حمایت می‌کند. وی تأکید کرد: بی‌اعتمادی جامعه معدنی نسبت به استارت‌آپ‌‌ها باید رفع شود چرا که ایمینو نیازمند حمایت جامعه معدنی است.

تزریق فناوری و نوآوری به بخش معدن توسط ایمینو

در ادامه این نشست، فرید دهقانی؛ مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی کشور، بیان کرد: یکی از مهم‌‌ترین بخشهایی که اهداف ایمیدرو را به منصه ظهور می‌رساند، ایمینو است. این مرکز خلاقیت را به بخش‌خصوصی معادن کشور انتقال می‌دهد. مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی کشور، گفت: مرکز ایمینو با تزریق فناوری و نوآوری به بخش معدن می‌تواند به این بخش کمک شایانی داشته باشد و به ویژه در کاهش هزینه‌های لجستیک بسیار مؤثر باشد. وی ادامه داد: در طی دو سال گذشته بر این باور بودیم که حمایت از استارت‌آپ‌های و شتاب‌دهنده‌های بخش معدن بسیار ضروری است. لذا تیم صندوق نخستین گام را برای اهمیت دادن به این موضوع برداشت و با صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تفاهم‌نامه‌ای در زمینه حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان منعقد کرد. دهقانی؛ بیان کرد: لذا در این راستا به طرح‌های دانش‌بنیانی که نیازمند منابع مالی باشند با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تسهیلات ارائه می‌شود و تسهیلات ارائه شده نیز سقف مشخصی ندارد. مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی کشور همچنین، گفت: برای حمایت از طرح‌های استارت‌آپی ایمینو نیز می‌توانیم پس از این‌که طرح به مرحله تجاری‌سازی رسید مدیریت ریسک طرح به صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی منتقل شود تا اطمینان برای سرمایه‌گذاران در بخش معدن ایجاد شود بدین معنا که صندوق پروژه را بیمه می‌کند. در پایان این نشست تفاهم‌نامه‌ای میان مرکز نوآوری معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمینو) و صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی به امضاء رسید.