اپراتور هندی بندر چابهار همه قراردادهای خود را در قالب مناقصه برگزار می‌کند

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد اپراتور هندی بندر چابهار همه قراردادهای خود را در قالب مناقصه برگزار می‌کند گروه راه‌وشهرسازی -مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه اپراتور هندی یک شرکت دولتی است و از این جهت همه قراردادهای خود را در قالب مناقصه برگزار می‌کند، گفت: متأسفانه تحریم‌ها موجب خلف‌وعده […]

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد

اپراتور هندی بندر چابهار همه قراردادهای خود را در قالب مناقصه برگزار می‌کند

گروه راه‌وشهرسازی -مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه اپراتور هندی یک شرکت دولتی است و از این جهت همه قراردادهای خود را در قالب مناقصه برگزار می‌کند، گفت: متأسفانه تحریم‌ها موجب خلف‌وعده برخی سازندگان بین‌المللی در سرمایه‌گذاری توسعه بندر چابهار شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمد راستاد؛ افزود: در حال‌حاضر هندی‌‌ها در پی قرارداد اپراتوری برای توسعه بندر چابهار شش جرثقیل موبایل ساحلی تاکنون به این بندر وارد کردند که در مجموع حدود ۲۴ میلیون یورو ارزش این تجهیزات بوده که از سوی این کشور و از ایتالیا وارد شده است. در واقع اپراتور هندی ۳۰ درصد از قرارداد ۸۵ میلیون دلاری را محقق کرد. همچنین هندی‌‌ها سرمایه‌گذاری برای بقیه تجهیزات در دستور کار دارند و قرار است در قالب مناقصه به شرکت‌ها و کشورهای مختلف که برنده می‌شوند، واگذار شود. وی افزود: شرکت اپراتور هندی یک شرکت دولتی است و از این جهت همه قراردادهای خود را در قالب مناقصه برگزار می‌کند و هر سازنده بین‌المللی که برنده شود، به آن شرکت سفارش می‌دهند. بنابراین الزامی برای واردات و تأمین همه تجهیزات از کشورهای اروپایی و ایتالیا نیست. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا هندی‌‌ها توانسته‌اند به وعده خود در این قرارداد عمل کنند یا عملکرد آن‌‌ها را مثبت ارزیابی نمی‌کنید؟ گفت: هندی‌‌ها می‌توانستند عملکرد بهتری داشته باشند اما باید پذیرفت که تحریم‌ها در این زمینه بی‌تأثیر نبود چرا که برخی از تجهیزات را در مناقصه گذاشته بودند و شرکت‌ها برنده شده بودند اما برندگان یعنی سازندگان بین‌المللی خلف‌وعده کردند و به دلیل تحریم‌ها این تجهیزات را به اپراتور هندی ندادند اما ما خوشبین هستیم چرا که اراده‌ای در طرفین وجود دارد و امیدواریم این کار هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد. راستاد؛ ادامه داد: براساس قرارداد امضاء شده بین ایران و هند قرار بود، آن‌‌ها در بازه‌زمانی مشخص این کار را انجام دهند که هم‌اکنون زمان‌شان به پایان رسیده اما براساس قرارداد B.O.T که وجود داشت، ۱۰ سال زمان بهره‌برداری هندی‌‌هاست. البته همه تجهیزاتی که آن‌‌ها به بندر چابهار وارد کردند در این بندر می‌ماند و این ۱۰ سال از زمانی که قرارداد فعال و سرمایه‌گذاری تکمیل شود، آغاز خواهد شد. وی اعلام کرد: چنان‌چه هندی‌‌ها بتوانند هر چه سریع‌تر تجهیزات برای بندر چابهار را سفارش دهند، این انتظار را داریم حداکثر همه تجهیزات مورد نیاز تا یک‌سال‌ونیم آینده تأمین شود. با این سرمایه‌گذاری ظرفیت زیرساختی قابل بهره‌برداری خواهد شد چرا که در این صورت از تجهیزات تخصصی در چابهار استفاده شده و عملکرد و سرعت تخلیه و بارگیری در این بندر افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. راستاد؛ مبنی بر اینکه برخی از شرکت‌های هند مبادلات کالا به ایران، پاکستان و افغانستان را متوقف کردند گفت: مراودات ایران و هند چه از طریق بندر چابهار و یا سایر بنادر با ایران ادامه دارد و این ارتباط ترانزیتی فعال است البته باید توجه داشته باشیم اپراتوری هندی که در چابهار حضور دارد یک اپراتور بین‌المللی است. وی درباره خواسته اپراتور هندی و بندر چابهار برای تعیین دادگاه بین‌المللی درباره یکسری از اختلافات، گفت: اختلافی با اپراتور هندی نداریم و تمام قرارداد‌ها ماده‌ای برای حل‌اختلاف وجود دارد در صورت اختلاف موضوع به آن واحد بین‌المللی ارجاع داده شود. در حال‌حاضر لایحه آن در دولت تصویب شد و منتظر تصویب آن در مجلس هستیم. راستاد؛ در ادامه گفت: ما از نظر ناوگان مالکیت تحت پرچم جزء کشورهای رتبه‌های بالای جهان هستیم که شرکت نفتکش در میان رتبه‌های اول تا پنجم و کشتیرانی چهاردهم دنیاست. وی افزود: ظرفیت بنادر ما ۲۶۰ میلیون تن است که ۱۵۰ میلیون تن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و ظرفیت خالی قابل‌توجهی داریم. معاون وزیر، خاطرنشان کرد: باید علاوه بر واردات و صادرات کالاهای خودمان به جذب بار سایر کشور‌ها نیز بپردازیم. شرکت‌های کشتیرانی و نفتکش قبلاً این کار را می‌کردند اما با تحریم‌ها جذب بار خارجی متوقف مانده است. راستاد؛ تصریح کرد: با ظرفیت خالی بنادر کشور به دنبال این هستیم که کالاهای ترانزیتی را جذب کنیم و بنادر کانتینری کشور به بنادر ترانشیپی تبدیل شوند. در حال‌حاضر پهلوگیری کشتی‌های کانتینری از بنادر ما خصوصاً بندرعباس منع شده است که اگر تحریم‌ها برداشته شود ظرفیت تبدیل شدن به هاب ترانشیتی منطقه را داریم. وی با بیان اینکه در زمینه فراساحل عزم جدی جایگزینی ناوگان داریم، گفت: حرکتی تحت تدابیر ویژه شورای‌عالی صنایع دریایی آغاز شده است ما هم در حوزه تسهیلات وجوه اداره شده حمایت می‌کنیم. این مقام مسؤول، با اشاره به برنامه‌ریزی برای نوسازی ناوگان منطقه‌ای و سنتی ،گفت: امیدواریم با رفع تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های تحمیلی شاهد رشد صنایع دریایی باشیم. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: در بخش جزایر سال‌ها اختلافاتی میان نهادهای مسؤول در سازماندهی جزایر وجود داشت اما اخیراً در کارگروه ساماندهی مرزهای شورای امنیت کشور، اجرای طرح ساماندهی ۳۵ جزیره به سازمان بنادر و دریانوردی واگذار شد که این سازمان موظف به تهیه برنامه عملی برای ساماندهی این جزیره‌ها اعم از نظامی، نفتی، تجاری و گردشگری شد. راستاد؛ افزود: طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی به مرحله تدقیق در مقیاس ۱-۵ هزارم رسیده است که با تصویب طرح‌های تدقیق مدیریت اقدامی درباره چگونگی بهره‌برداری مناسب از نوار ساحلی کشور خواهیم داشت. وی مبنی بر جزییات حمله تروریستی به ناوگان شرکت جمهوری اسلامی ایران، گفت: طی سال‌های اخیر بعضاً مزاحمت‌هایی برای ناوگان جمهوری اسلامی ایران در برخی از آب راه ایجاد شده است. راستاد؛ افزود: در این حمله اخیر خوشبختانه خسارتی ایجاد نشده و نیروی انسانی آسیب ندیده است و توانستیم به سرعت کشتی آسیب دیده را هم به گردان فعالیت برگردانیم.