گروه خودرو- با توجه به برداشتهایی که از طرح ساماندهی صنعت خودروسازی و واردات آن که شوراینگهبان نیز به آن ایراد وارد کرده و همچنان خبری از سرانجام آن در دسترس نیست و مشخص نیست که چه زمانی دوباره این طرح بررسی خواهد شد، ا…وردی دهقانی؛ نماینده مردم ورزقان، ضمن تأکید بر ضرورت رقابتی شدن […]
گروه خودرو- با توجه به برداشتهایی که از طرح ساماندهی صنعت خودروسازی و واردات آن که شوراینگهبان نیز به آن ایراد وارد کرده و همچنان خبری از سرانجام آن در دسترس نیست و مشخص نیست که چه زمانی دوباره این طرح بررسی خواهد شد، ا…وردی دهقانی؛ نماینده مردم ورزقان، ضمن تأکید بر ضرورت رقابتی شدن تولید خودرو در کشور، اظهار داشت: آسیب ناشی از استفاده از خودروهای فرسوده، پُرمصرف، با ایمنی اندک و هزینههای بالا بسیار بیشتر از واردات است. به گزارش مناقصهمزایده، نماینده مردم ورزقان، درخصوص ایرادات و ابهامات وارده بر مصوبه ساماندهی صنعت خودرو از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام و شوراینگهبان، افزود: براساس قانون، نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام متاع خواهد بود. روند قانونی به این شکل است که در صورت ابرام و اصرار مجلس بر مصوبهای که مورد تأیید شوراینگهبان قرار نگرفته، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد. نماینده مردم ورزقان در مجلس شورایاسلامی، درخصوص اظهارات رئیس شورایرقابت مبنی بر اختیارات این شورا در تعیین سقف و نوع خودروهای وارداتی براساس مصوبه ساماندهی صنعت خودرو، افزود: تعیین نوع و میزان نیاز بازار به خودروهای وارداتی با هدف ایجاد تعادل در بازار کشور به شورایرقابت واگذار شده و البته وزارت صمت و دستگاههای حاکمیتی نیز میتوانند به منظور تأمین خلأ بازار، برآوردی از میزان تقاضا و واردات و همچنین جایگزینی خودروهای فرسوده که مصرف بالایی از بنزین و آلایندگی محیطزیست را به خود اختصاص میدهند، داشته باشد. البته مشروط بر اینکه دولت برای اقدام در این باره به این جمعبندی برسد. منظور از نوع، مباحث ایمنی، مصرف سوخت، قیمت و آلایندگی است که واردات چه نوع خودروهایی با توجه به میزان نیاز کشور به ویژه در بحث ماشینآلات سنگین و حملونقل عمومی انجام شود. وی درخصوص جایگاه اسقاط خودروهای فرسوده و کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی در مصوبه ساماندهی صنعت خودرو، افزود: در این مصوبه بر واردات خودروهای الکتریکی و هیبریدی تأکید شده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورایاسلامی، درخصوص نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر مغایرت مصوبه ساماندهی صنعت خودرو با سیاستهای کلان و اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: مغایرت با اقتصاد مقاومتی در زمانی قابل طرح است که تولید خودروی داخلی متوقف شود، در حالی که صنعت خودروی داخلی براساس سیاستگذاریها از سوی تولیدکنندگان داخلی با حداکثر ظرفیت در حال تولید است. البته خودروسازان داخلی میبایست در راستای توسعه و بهروزرسانی محصولات خود از طریق مشارکت با شرکای داخلی و خارجی از لحاظ مالی، فنی و ساخت خودروهای پاک، کممصرف و الکتریکی اقدام نمایند. همچنین ابراهیم بهادرانی؛ کارشناس اقتصادی، درخصوص مصوبه آزادسازی واردات خودرو و تأثیر این مصوبه بر بازار خودروی داخلی، گفت: با توجه به تحریمی که وجود دارد مشکل ارزی داریم و میزان واردات کاهش پیدا کرده که علت اصلی آن کسری ارزی است، در حالحاضر برای فروش نفت و کالاهای غیرنفتی محدودیت داریم. مصوبه آزادسازی واردات خودرو باعث میشود که به میزان ارزی که در بازار موجود است فشار وارد شود و خیلی نیز بر روی ارز منشأ خارجی نمیشود حساب کرد. بازارها به صورتی نیست که بتوانیم دیوار بکشیم و اجازه خروج ارز را ندهیم، واردات خودرو نیاز به منبع ارزی جدیدی دارد که فشار بر روی ارز را زیاد میکند و باعث میشود قیمت ارز افزایش پیدا کند. خیلی از افراد در داخل کشور خرید و فروش میکنند و قیمتهای داخلی خیلی ارزانتر از قیمتهای خارجی نیست. اینکه انحصاراً فقط خودروساز خودروی وارداتی را میتواند خرید و وارد کند حرف درستی نیست. خودروسازان فقط ممکن است قطعاتی که ندارند را وارد کرده تا بتوانند خودرو تولید کنند. مصوبه آزادسازی واردات خودرو زمانی خوب است که ارز به اندازه کافی داشته باشیم و بدین صورت میشود با تعرفه، میزان واردات را کنترل و در نهایت واردات را آزاد کرد، ولی در حالحاضر با این شرایط اجرایی شدن مصوبه آزادسازی واردات خودرو شاید صورت نگیرد. وی درخصوص مصوبه اخیر شورایرقابت که خریداران در بخشی از قیمت خودرو سهیم خواهند بود و باعث افزایش قیمت خودروی داخلی میشود، گفت: شورایرقابت قیمت را براساس فرمولی تعیین و اعلام میکند که این قیمتها با بازار داخلی فاصله دارد و از طرفی باید بهگونهای قیمتگذاری صورت بگیرد که خودروساز و شاغلینی که در این عرصه کار میکنند دچار زیاندهی نشوند و اینکه قیمتگذاری شورایرقابت باعث افزایش قیمت میشود حرف درستی نیست. همچنین حجتالاسلام محمدرضا میرتاجالدینی؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورایاسلامی، تأکید کرد: خودروسازی ما به خوبی پیشرفت نداشته است البته اقداماتی صورت گرفته، اما ناکافی است. باید اجازه واردات برخی خودروها اعم از کامیونها و اتوبوسها بدهیم تا قیمت خودرو در داخل تعدیل شود. وی با بیان اینکه از یک کودک خردسال تا یک زمان مشخصی میتوان حمایت کرد و پس از آن این کودک باید روی پای خود بایستد، اظهار داشت: لذا ما تا چه زمانی میخواهیم از منظر یارانهای حمایتهای ویژهای را از صنعت خودروسازی داخلی داشته باشیم و از سوی دیگر مردم را از بهرهمندی خودروهای پیشرفته محروم کنیم. باید شرکتهای تولیدکننده خودروهای پیشرفته وارد کشور شده و خط تولید انواع خودروها در کشور شکل بگیرد، اظهار داشت: براین اساس رویکرد ما باید ارتقای قطعات خودروهای داخلی باشد تا از تکنولوژی جهان عقب نمانیم. باید اجازه واردات برخی خودروها اعم از کامیونها و اتوبوسها را بدهیم تا قیمت خودرو در داخل تعدیل شود. وی با بیان اینکه متأسفانه خودرو در کشور به یک کالای سرمایهای تبدیل شده است، اظهار داشت: عدهای در کشور خودرو میخرند تا با آن تجارت کنند، این درحالی است که در دنیا این طور نیست و خودرو کالای مصرفی قلمداد میشود. وی با انتقاد از نحوه تحویل خودرو به مردم، گفت: این مسأله یک نوع انحصار در خودروسازی است لذا ما باید در حین حمایت از خودروسازی خودمان به صورت مدیریت شده دست واردات خودرو بزنیم چرا که این امر میتواند قیمت خودروهای داخلی را کاهش دهد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.