فراخوان های برگزیده

Arrow
Arrow
PlayPause
ArrowArrow
Slider

گروه خودرو- با در نظر گرفتن حجم تولیدات دو خودروساز کشور و میزان بدهی انباشه آن‌‌ها در شرایط فعلی افزایش قیمت چاره‌ساز ضرر‌های قبلی آن‌‌ها نخواهد بود و تا زمانی که با هر بار افزایش قیمت از کیفیت محصولات کاسته شود و نحوه فروش به صورت قرعه‌کشی برداشته نشود، موضوع خودروسازان تقریباً حل شدنی نیست. به گزارش مناقصه‌مزایده، در این خصوص نیز علی جدی؛ درباره احتمال افزایش کارخانه‌ای قیمت خودرو، گفت: در شرایطی که تقاضا در بازار خودرو بسیار است و عرضه‌ای وجود ندارد، هر تصمیمی که برای قیمت خودرو گرفته شود با چالش روبه‌رو خواهد شد. نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، افزود: از یکسو افزایش قیمت خودرو موجب گلایه‌مندی مردم می‌شود و از سوی دیگر در صورت ثبات قیمت نیز خودروسازان که ادعا می‌کنند زیان انباشته دارند، با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد. البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که هزینه‌های سربار شرکت‌های خودروسازی بسیار است اما اصلاح ساختار و حذف این هزینه‌ها زمان‌بر است. بنابراین بهترین راهکار برای ساماندهی بازار در شرایط کنونی واردات مدیریت شده خودرو است. وی تغییر قیمت خودرو در شرایط کنونی را مصداق ضرب‌المثل «وسط دعوا نرخ تعیین کردن» دانست و اضافه کرد: در حالی که مصرف‌کنندگان از قیمت کنونی راضی نیستند، چگونه می‌توان بهای این کالا را افزایش داد؟ این نماینده مردم در مجلس یازدهم، ادامه داد: هرچند وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت در اظهارت خود از برنامه‌ریزی برای افزایش تیراژ تولید سخن می‌گوید، اما این سؤال ایجاد می‌شود که چگونه خودروسازان طی هفته‌های گذشته عرضه را گروگان گرفته و طرح‌های فروش فوری را براساس برنامه اجرایی نمی‌کنند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: افزایش قیمت خودرو در شرایط کنونی مشکل خودروسازان را حل نمی‌کند، زیرا تولید خودرو در گروی تولید قطعه بوده و تولیدکنندگان قطعه نیز ساختار منسجمی دارند و خودروسازان نمی‌توانند از حلقه آن‌‌‌ها خارج شوند، به این معنا که با افزایش قیمت خودرو برخی قطعه‌سازان نیز بهای قطعات را افزایش می‌دهند. جدی؛ با بیان اینکه اگر در حوزه تأمین قطعه رقابت وجود داشته باشد، نباید دنا با قیمت کنونی به فروش برسد، ادامه داد: با ساختار کنونی خودروسازان، افزایش قیمت خودرو دردی از این صنعت را دوا نمی‌کند.

خودروسازان به دلیل بدهی به قطعه‌سازان قدرت چانه‌زنی برای تعیین قیمت قطعه ندارند

به گفته این نماینده مردم در مجلس یازدهم، اصلاح ساختار خودروسازان در گروی اصلاح زنجیره تأمین است، زیرا از آنجایی که خودروسازان چند هزار میلیارد به قطعه‌سازان بدهکارند، قدرت چانه‌زنی برای تعیین قیمت قطعه را ندارد. جدی؛ در تشریح راهکار ساماندهی صنعت خودرو، توضیح داد: در وهله نخست باید فضا را آرام کرد به این معنا که با واردات مدیریت شده خودرو، عرضه را افزایش و تقاضا را پاسخ داد. چرا بانک‌مرکزی علی‌رغم قاچاق دو میلیارد دلاری پوشاک با واردات خودرو از طریق ارز منشأ خارجی مخالف است؟ وی تصریح کرد: هرچند با پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن خودروهای بیشتری وارد کشور می‌شد اما از آنجا که بانک‌مرکزی همکاری مناسبی با کمیسیون نداشت و ادعا کرد که مکانیسم نظارت بر ارز منشأ خارجی را ندارد، راه‌های واردات خودرو محدود شد حال این سؤال مطرح می‌شود که در شرایطی که حدود دو میلیارد دلار پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، 300 میلیون دلار موردنیاز ورادت خودرو مشکل ایجاد می‌کرد؟ همچنین عزت‌ا... اکبری‌تالارپشتی؛ این نماینده مردم در مجلس، در تشریح ماده4 طرح ساماندهی صنعت خودرو، توضیح داد: این ماده درباره واردات مدیریت شده خودرو است؛ هرچند کمیسیون صنایع و معادن به دنبال تأمین ارز مورد نیاز واردات خودرو از محل ارز منشأ خارجی و واردات خودرو به‌ازای صادرات خودرو و قطعات خودرو بود اما از آنجا که بانک‌مرکزی در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس مطرح کرد که سازوکار تشخیص ارز منشأ خارجی را ندارد، به درخواست هیأت رئیسه مجلس ارز منشأ خارجی حذف شد تا در طرح‌های آینده این موضوع لحاظ شود، البته انتقاداتی نسبت به این ادعای بانک‌مرکزی مطرح است، زیرا بانک‌مرکزی تنها مرجع تشخیص ارز خارجی است و اینکه ادعا کند که توانایی این موضوع را ندارد، قابل قبول نیست. اکبری‌تالارپشتی؛ ادامه داد: در نهایت و براساس مصوبه مجلس هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به‌ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌‌ها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند. وی درباره تأثیر این مصوبه بر بازار خودرو، توضیح داد: ساختار خودروسازی در کشور ایراد اساسی دارد و مردم از این موضوع گلایه‌های بسیار دارند. بار‌‌ها گفتم که دولت در ایرانخودرو شش درصد سهام دارد اما به نوعی 200 درصد دخالت می‌کند این روند موجب شده که ایران‌خودرو بیش از 50 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد. وی همچنین درباره سرنوشت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو و تحقیق و تفحص از سازمان ملی استاندارد، گفت: این تحقیق و تفحص‌‌‌ها در حال بررسی است و گزارش آن‌‌‌ها تاکنون نهایی نشده است؛ تحقیق و تفحص از شرکت مس نیز در دست بررسی است. اکبری‌تالارپشتی؛ درباره رویکرد کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: بررسی طرح جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و خدماتی و طرح دپیلماسی اقتصادی از مهم‌‌‌ترین موضوعات هستند. 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد