فرمان بازگشایی حضوری مدارس صادر شد؛ آخر آبان ماه!

گروه اجتماعی- شیوع کرونا در شرایطی در آستانه دو سالگی است که شنیدن «بوی مدرسه»، در سایه واکسیناسیون گسترده، برای دانش‌آموزان به آرزویی در حال تحقق تبدیل شده و هم آنان و هم خانواده‌ها امیدوار به گشایش مدارس و دایر شدن کلاس‌های درس در زیر چتر واکسن ضدکرونا هستند. بنابر اعلام یونیسف، تعطیلی مدارس در […]

گروه اجتماعی- شیوع کرونا در شرایطی در آستانه دو سالگی است که شنیدن «بوی مدرسه»، در سایه واکسیناسیون گسترده، برای دانش‌آموزان به آرزویی در حال تحقق تبدیل شده و هم آنان و هم خانواده‌ها امیدوار به گشایش مدارس و دایر شدن کلاس‌های درس در زیر چتر واکسن ضدکرونا هستند. بنابر اعلام یونیسف، تعطیلی مدارس در سطح کشور‌ها باعث اخلال در آموزش بیش از ۸۰ درصد دانش‌آموزان در سراسر جهان شده است. تعطیلی مدارس علاوه بر آسیب‌های علمی و آموزشی به دانش‌آموزان، زندگی خانواده‌ها را نیز با مشکل مواجه کرده است، زیرا حداقل یکی از والدین برای نگهداری بچه‌ها و رسیدگی به درس و مشق آنان ناگزیر از حضور در خانه است و این امر به معیشت آنان آسیب می‌زند. البته در این میان خانواده‌هایی زیادی نیز وجود دارند که معتقدند بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی، سلامت فرزندانشان را به خطر می‌اندازد و آنان راضی به حضور فیزیکی فرزندان خود در مدرسه نیستند و آموزش مجازی را، به‌رغم دشواری‌های آن، ترجیح می‌دهند.

بازگشایی مدارس تنها تابع واکسیناسیون نیست

حال علیرضا کاظمی؛ سرپرست وزارت آموزش و پرورش، در سفر یک‌روزه خود به یاسوج و در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه‌وبویراحمد، گفت: روند بازگشایی مدارس با توجه به پوشش جمعیتی، اجرای واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، براساس ارزیابی، از اول آبان، آغاز و تا پایان آبان‌ماه تمامی مدارس بازگشایی می‌شوند. وی با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس تنها تابع واکسیناسیون نیست، اظهار کرد: در امر بازگشایی حضوری مدارس، تصمیمات شورای مدرسه و آموزش و پرورش مناطق، نتایج ارزیابی از شاخص‌های رعایت دستورالعمل‌ها، رعایت فاصله‌اجتماعی و تمهید مقدمات و دریافت مجوز از دیگر عوامل مهم حضوری شدن مدارس است. وی گفت: ۴۵ هزار مدرسه کشور با تراکم جمعیتی اندک، در مهرماه به‌صورت حضوری بازگشایی شدند و حدود ۵۰ درصد مدارس که از تراکم دانش‌آموزی بالایی برخوردار بودند در آبان‌ماه و پس از ارزیابی و دریافت مجوز، فعالیت‌های آموزش حضوری را آغاز خواهند کرد. سرپرست وزارت آموزش وپرورش، گفت: در کهگیلویه‌وبویراحمد به علت پراکندگی مدارس و کمی تراکم جمعیتی، بیش از هزار مدرسه فعالیت آموزشی حضوری خود را آغاز کرده‌اند.

تمامی مدارس کپری برچیده می‌شوند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش، ضمن قدردانی از روند پوشش واکسیناسیون علیه کرونا، گفت: واکسیناسیون دانش‌آموزان در کشور، از مرز ۷۰ درصد گذشته است. کاظمی؛ اظهار کرد: در سفر اخیر رئیسی و هیأت دولت به استان کهگیلویه‌وبویراحمد، مقرر شد تمامی مدارس کپری و کانکسی جمع‌آوری شوند که در این رابطه، با توجه به بالا بودن آمار و ارقام مدارس کانکسی در این استان، برنامه‌ریزی‌های لازم برای برچیده شدن این مدارس آغاز شده و به‌زودی تمامی مدارس کانکسی بالای ۱۵ دانش‌آموز استان، جمع‌آوری خواهد شد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش، یکی دیگر از اهداف سفر خود به استان کهگیلویه‌وبویراحمد را بررسی و احصای مشکلات آموزش و پرورش استان برشمرد و گفت: زلزله سی‌سخت آسیب زیادی به مدارس وارد کرد و هم‌اینک تعداد زیادی از آن‌ها بازسازی شده است.

نحوه بازگشایی مدارس

کاظمی؛ پیرامون نحوه بازگشایی مدارس، بیان کرد: بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جاری در دو مرحله انجام می‌گیرد؛ به‌طوری که در فاز اول مدارس با جمعیت زیر ۱۵ نفر و کمتر فعالیت‌های آموزشی خود به شیوه حضوری آغاز کردند که براساس آخرین اطلاعات، ۵۰ درصد مدارس در استان کهگیلویه‌وبویراحمد به شیوه حضوری فعالیت می‌کنند. سرپرست وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: از اول آبان‌ماه ارزیابی بازگشایی مدارس از سوی مدیران مدارس آغاز می‌شود. وی تصریح کرد: واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ در حال اجراست و بالای ۸۰ درصد دانش‌آموزان این استان واکسن دریافت کرده‌اند. کاظمی؛ ضمن قدردانی از روند پوشش واکسیناسیون ادامه داد: واکسیناسیون دانش‌آموزان در کشور، از مرز ۷۰ درصد گذشته است. سرپرست وزارت آموزش و پرورش، همچنین در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی‌های دقیق، مدارس سنگی استان جمع‌آوری و مدارس مقاوم و استاندارد را جایگزین آن‌ها کنیم. سرپرست وزارت آموزش و پرورش، گفت: در شهر زلزله‌زده سی‌سخت، ۲۶ مدرسه بازسازی و چهار مدرسه نیز مقاوم‌سازی شده است.