سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورایاسلامی، با اشاره به جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس که با حضور مدیرعامل ایدرو، رئیس شورایرقابت، مدیران عامل ایرانخودرو و سایپا و نمایندگان قطعهسازان برگزار شد، گفت: در این جلسه انتقاد شدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن از عدم حضور وزیر صنعت،معدنوتجارت در سه جلسه گذشته این کمیسیون […]
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورایاسلامی، با اشاره به جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس که با حضور مدیرعامل ایدرو، رئیس شورایرقابت، مدیران عامل ایرانخودرو و سایپا و نمایندگان قطعهسازان برگزار شد، گفت: در این جلسه انتقاد شدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن از عدم حضور وزیر صنعت،معدنوتجارت در سه جلسه گذشته این کمیسیون با دستورکار قیمتگذاری خودرو مطرح و عنوان شد که این عملکرد بیانگر بیتوجهی وزیر صمت به موضوع خودرو است. به گزارش مناقصهمزایده، حجتا…. فیروزی؛ افزود: در این نشست گزارشی از سناریوهای پیشبینی شده درباره وضعیت خودرو، نیازهای صنعت خودروسازی و افق این صنعت در سال ۱۴۰۴ ارائه شد که براساس آن باید به سه موضوع نیازهای توسعهای، جایگزین خودروهای فرسوده و صادرات توجه ویژه داشت. نماینده مردم فسا در مجلس، یادآور شد: در این نشست، درباره بهای تمام شده تولید خودرو و قیمت فروش آن در کارخانه نکاتی ارائه شد؛ بهطور مثال در سال ۹۸ قیمت تمام شده تولید پژو۲۰۶ تیپ۲ حدود ۷۰ میلیون تومان بوده در حالی که این خودرو در کارخانه ۵۸ میلیون تومان به فروش میرسید، از سوی دیگر قیمت تمام شده خودروی یاد شده در سال ۹۹ حدود ۱۴۸ میلیون تومان بود اما پژو۲۰۶ در کارخانه ۹۶ میلیون تومان فروخته میشد. وی با بیان اینکه به باور خودروسازان، این تفاوت قیمت موجب زیان آنها شده، ادامه داد: خودروسازان گلایهای داشتند مبنی بر اینکه شورایرقابت نباید در قیمتگذاری ورود کند و فلسفه این شورا قیمتگذاری نبوده بلکه ایجاد فرصت رقابت است. فیروزی؛ با بیان اینکه مدیرعامل سایپا رویه شورایرقابت در قیمتگذاری را اشتباه دانست، تصریح کرد: مدیرعامل ایرانخودرو نیز در این جلسه مطرح کرد، هرچند در فرآیندها با مشکل روبهرو هستیم اما اگر روند قیمتگذاری اصلاح نشود، خودروسازان زمینگیر میشوند. سخنگوی کمیسیون صنایع، با اشاره به گلایهمندی قطعهسازان از تأخیر در پرداخت مطالبات خود از خودروسازان، افزود: خودروسازان در این نشست پیشنهاد دادند، خودروهای تولیدی به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم شود؛ قیمت خودروهای پرتیراژ از مجموع بهای تمام شده تولید و پنج درصد سود و با تأیید وزارت صنعت،معدنوتجارت تعیین شود. در پیشنهاد خودروسازان آمده بود که قیمت خودروهای اختصاصی که مشتری خاصی دارند نیز توسط هیأت مدیره خودروسازان و با تأیید وزارت صمت تعیین شود. به گفته وی، تأکید بر سیاستگذاری و ریلگذاری به جای دخالت در تصمیمگیری، صادرات، انتقاد از وابستگی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی تولید برخی خودروهای داخلی به واردات با وجود استفاده از انرژی ریالی، ضرورت توجه به کیفیت، جلوگیری از افزایش قیمت، پیگیری طرح عرضه خودرو در بورس، تبدیل خودرو از کالایی سرمایهای به مصرفی و… از جمله نقطهنظرات نمایندگان در این نشست بود. سخنگوی کمیسیون صنایع، در پایان گفت: مقرر شد ایدور جمعبندی پیشنهادهای وزارت صنعت،معدنوتجارت، خودروسازان، قطعهسازان و شورایرقابت را درباره قیمتگذاری خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه کند تا کمیسیون درباره این موضوع تصمیمات مقتضی را گرفته و گزارش را به صحن علنی ارائه دهد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.